We zijn nu al een tijdje bezig rond de herfst
en daarom gaan we maandag de herfst eens echt van dichtbij bekijken!
We gaan de herfst echt ervaren door te kijken, luisteren, voelen proeven en ruiken.
Misschien ontdekken we dan nog nieuwe en mooie dingen voor op onze herfsttafel.
Om de herfst te kunnen beleven met al je zintuigen moet je niet ver gaan!
Daarom maken we een zintuigenwandeling in de buurt van de school.
We vertrekken net voor de eerste speetlijd
en als het mooi weer is picknicken we 's middags gezellig in de natuur.
De papa van Nur gaat met ons mee.
Als je ook zin hebt om mee te gaan, mag dit uiteraard.
ps: Zeker warme kleren aandoen!
Groetjes,
Evelien
zaterdag 22 oktober 2011
donderdag 20 oktober 2011
Herfstfeest
Vrijdag 29 oktober geef ik een atelier in mijn klas van 13u00 tot 15u00.
Door het grote succes van de lekkere appelflapjes van Els gaan we die maken tijdens het atelier.
Wie wil er graag komen helpen?
Het atelier zal een voorbereiding zijn van een gezellig herfstfeest.
We gaan dus allemaal appelflapjes maken voor op het herfstfeest.
Groetjes,
Evelien
Door het grote succes van de lekkere appelflapjes van Els gaan we die maken tijdens het atelier.
Wie wil er graag komen helpen?
Het atelier zal een voorbereiding zijn van een gezellig herfstfeest.
We gaan dus allemaal appelflapjes maken voor op het herfstfeest.
Groetjes,
Evelien
Van alles wat...
Lieve ouders,
We hebben weer een heleboel te vertellen.
We hebben dan ook niet stil gezeten!
Laten we beginnen met het prachtige toneelstuk dat we hebben gezien over nootjes.
En die nootjes zaten samen in een xylofoon. Meer gaan we nog niet verklappen.
Enkele sfeerbeelden:



We hebben er echt van genoten!
Daarna gingen we aan de slag in de klas.
We hebben nog vaak het liedje uit het toneelstuk gezongen.
We hebben tekeningen en verslagjes gemaakt over het toneeltje.
In het toneeltje hadden de nootjes ook een toverhoed!
Tijdens hoekenwerk mochten de kinderen kiezen voor een hoekje,
maar iedereen wilde graag een eigen toverhoed maken.




We hebben ook nog hard gewerkt.
De pattatjes (eerste leerjaar) hebben de letters herhaald en geschreven.
Ze doen dit met hun lettersherhalingsboekje.
Als het af is, geef ik het mee naar huis.
Ze hebben ook nog opgeteld en afgetrokken tot 5.
In de boekentas zit nu dus een letterdoosje en rekendoosje.
In het rekendoosje zitten de optellingen en aftrekkingen tot 5.
In het begin mag dit nog gelegd worden met materialen.
Mijn pattatjes hebben vandaag ook weer een nieuw leesblad meegekregen naar huis.
We hebben dit in de klas al geoefend.
Ze moeten dit vlug kunnen lezen.
Voor sommigen kan het geen kwaad als dit thuis nog eens gelezen wordt.
De egeltjes (tweede leerjaar) hebben hun woordpakket nog geoefend.
Ze hebben ook nog gewerkt met het 100-veld.
En ze hebben de tafel van 2 geleerd.
Eerst hebben ze zelf de tafel van 2 onderzocht en daarna hebben we gekeken wat ze hadden gevonden.
Ze hadden dit goed gedaan!
Zij hebben nu nu ook een rekendoosje met de maaltafel van 2 erin om thuis te oefenen.






Groetjes,
Evelien
We hebben weer een heleboel te vertellen.
We hebben dan ook niet stil gezeten!
Laten we beginnen met het prachtige toneelstuk dat we hebben gezien over nootjes.
En die nootjes zaten samen in een xylofoon. Meer gaan we nog niet verklappen.
Enkele sfeerbeelden:
We hebben er echt van genoten!
Daarna gingen we aan de slag in de klas.
We hebben nog vaak het liedje uit het toneelstuk gezongen.
We hebben tekeningen en verslagjes gemaakt over het toneeltje.
In het toneeltje hadden de nootjes ook een toverhoed!
Tijdens hoekenwerk mochten de kinderen kiezen voor een hoekje,
maar iedereen wilde graag een eigen toverhoed maken.
We hebben ook nog hard gewerkt.
De pattatjes (eerste leerjaar) hebben de letters herhaald en geschreven.
Ze doen dit met hun lettersherhalingsboekje.
Als het af is, geef ik het mee naar huis.
Ze hebben ook nog opgeteld en afgetrokken tot 5.
In de boekentas zit nu dus een letterdoosje en rekendoosje.
In het rekendoosje zitten de optellingen en aftrekkingen tot 5.
In het begin mag dit nog gelegd worden met materialen.
Mijn pattatjes hebben vandaag ook weer een nieuw leesblad meegekregen naar huis.
We hebben dit in de klas al geoefend.
Ze moeten dit vlug kunnen lezen.
Voor sommigen kan het geen kwaad als dit thuis nog eens gelezen wordt.
De egeltjes (tweede leerjaar) hebben hun woordpakket nog geoefend.
Ze hebben ook nog gewerkt met het 100-veld.
En ze hebben de tafel van 2 geleerd.
Eerst hebben ze zelf de tafel van 2 onderzocht en daarna hebben we gekeken wat ze hadden gevonden.
Ze hadden dit goed gedaan!
Zij hebben nu nu ook een rekendoosje met de maaltafel van 2 erin om thuis te oefenen.
Groetjes,
Evelien
maandag 17 oktober 2011
maandag
Ons dagje begon weer met een fijne praatronde.
Enkele kinderen vertelden een leuk verhaal.
Zo had Emirhan een speelgoedgeweer meegebracht met zachte 'kogels'.
Maar hoe ver kan je daar nu mee schieten?
Samen met Tess wilde Emirhan dit onderzoeken.
Rozemarijn had dit weekend tekstjes geschreven en las eentje voor in de kring.
Dat had ze mooi gedaan!
Samen met Nore wilde ze nog een tekstje schrijven.
Sam had een prachtige poster meegebracht van een prentenboek.
Maar waarom is de poster zo prachtig?
Hoe maak je een mooie poster?
Samen met Tine ging Sam een poster ontwerpen van ons boekje 'noten' in ons herfsthoekje.
Maar voor we konden beginnen met onze onderzoekjes, moesten we nog wat werken.
Nore had het boekje van vos en haas meegebracht en de kinderen waren hier erg enthousiast over. Onze nieuwe klaszin is dan ook 'ik ben vos en ik ben haas'.
De kinderen van het eerste leerjaar leerden vandaag het nieuwe woordje 'vos' en de letter 's'.
Daarna hebben ze gerekend (optellen en aftrekken tot 5).
Vrijdag kunnen ze hier hun rekenbrevetje van halen.
Elk kind heeft een eigen rekendoosje om thuis te oefenen.
Dit rekendoosje moet net als het letterdoosje elke dag ook terug mee naar school.
Op die manier kan er ook in de klas mee gewerkt worden.
De kinderen van het tweede leerjaar hebben ook hard gerekend (aftrekken tot 20 met brug).
Ook hier kunnen ze vrijdag hun rekenbrevetje van halen.
Daarnaast hebben ze het nieuwe woordpakketje gekregen.
Deze woordjes zitten ook in de boekentas, maar moeten ook elke dag terug mee naar school.
Het woordpakket gaat over woorden zoals ga, zo, nu en fee.
Tenslotte hebben we ook het 100-veld samen bekeken en besproken.
Namiddag was het dan tijd voor hoekenwerk en onderzoekjes.
Ik heb jammer genoeg geen fotootjes kunnen nemen, omdat de batterij van mijn fototoestel plat was.
Na de laatste speeltijd zijn we ook nog naar de bib geweest.
(We doen dit om de 2 weken.)
Morgen geef ik ook de oefenbundels mee.
Ik heb samen met Karolien afgesproken om de oefenbundels vanaf nu altijd op dinsdag mee te geven.
Groetjes,
Evelien
Enkele kinderen vertelden een leuk verhaal.
Zo had Emirhan een speelgoedgeweer meegebracht met zachte 'kogels'.
Maar hoe ver kan je daar nu mee schieten?
Samen met Tess wilde Emirhan dit onderzoeken.
Rozemarijn had dit weekend tekstjes geschreven en las eentje voor in de kring.
Dat had ze mooi gedaan!
Samen met Nore wilde ze nog een tekstje schrijven.
Sam had een prachtige poster meegebracht van een prentenboek.
Maar waarom is de poster zo prachtig?
Hoe maak je een mooie poster?
Samen met Tine ging Sam een poster ontwerpen van ons boekje 'noten' in ons herfsthoekje.
Maar voor we konden beginnen met onze onderzoekjes, moesten we nog wat werken.
Nore had het boekje van vos en haas meegebracht en de kinderen waren hier erg enthousiast over. Onze nieuwe klaszin is dan ook 'ik ben vos en ik ben haas'.
De kinderen van het eerste leerjaar leerden vandaag het nieuwe woordje 'vos' en de letter 's'.
Daarna hebben ze gerekend (optellen en aftrekken tot 5).
Vrijdag kunnen ze hier hun rekenbrevetje van halen.
Elk kind heeft een eigen rekendoosje om thuis te oefenen.
Dit rekendoosje moet net als het letterdoosje elke dag ook terug mee naar school.
Op die manier kan er ook in de klas mee gewerkt worden.
De kinderen van het tweede leerjaar hebben ook hard gerekend (aftrekken tot 20 met brug).
Ook hier kunnen ze vrijdag hun rekenbrevetje van halen.
Daarnaast hebben ze het nieuwe woordpakketje gekregen.
Deze woordjes zitten ook in de boekentas, maar moeten ook elke dag terug mee naar school.
Het woordpakket gaat over woorden zoals ga, zo, nu en fee.
Tenslotte hebben we ook het 100-veld samen bekeken en besproken.
Namiddag was het dan tijd voor hoekenwerk en onderzoekjes.
Ik heb jammer genoeg geen fotootjes kunnen nemen, omdat de batterij van mijn fototoestel plat was.
Na de laatste speeltijd zijn we ook nog naar de bib geweest.
(We doen dit om de 2 weken.)
Morgen geef ik ook de oefenbundels mee.
Ik heb samen met Karolien afgesproken om de oefenbundels vanaf nu altijd op dinsdag mee te geven.
Groetjes,
Evelien
Abonneren op:
Posts (Atom)