zaterdag 8 september 2012

vrijdag 7/9/2012

Hallo!
 
Ons eerste weekje zit er al weer bijna op!
Het is voorbij gevlogen!
 
De biggetjes leerden vandaag hun tweede letter: de 'z' van 'zee'.
De poesjes herhaalden de tweeklanken.
 
Ons onderzoekje over de rups is af.
Misschien heeft iemand thuis het boekje 'rupsje nooit genoeg'?
Dan kan wie wil nog (voor)lezen over het rupsje in de leeshoek.
Of als je nog iets anders leuk hebt/weet over dit onderzoekje!


Het onderzoekje over de ratjes is bijna af!
Als we precies weten hoe we goed kunnen zorgen voor deze kleine diertjes,
komen ze naar ons klasje!
 
Maandag namiddag worden er boemerangs gemaakt samen met Yunus (papa van Nur).
Als je een plastic deksel hebt, mag je dit meenemen naar de klas!
 
Volgende week worden er ook muziekinstrumentjes gemaakt.
Al de materialen die hier voor kunnen dienen mag je naar de klas brengen!
bijvoorbeeld: papieren borden, lege flesjes, rijst/bonen, metalen flesdoppen...
 
Namiddag hadden we vrije werktijd.

Sommigen wilden een kaartje voor iemand maken.





Anderen kozen om te gaan dansen.



Anouk en Tine versierden het voorblad om op te sturen naar ons correspondentieklasje.



Enkele jongens kozen voor de bouwhoek.





En ook in de speelhoek werd er hard gespeeld.





Flo en Benjamin kropen gezellig in de boot...



Terwijl Sara een verhaaltje vertelde.



Ook op bingel werd er al geoefend!



Na de vrije werktijd kwam Karen nog op bezoek!
Ze legde ons uit dat wij dit schooljaar verantwoordelijk zijn voor de vogels.
We worden de vogelexperten van onze school!



Net voor de school uit was, was er nog 'een kijkje in onze klas'.
De kinderen kropen in een hoekje en de ouders mochten eens rondkijken in ons klasje wat we allemaal hadden uitgespookt dit eerste weekje!
 
Lieve groetjes en tot maandag!
 
Evelien

donderdag 6 september 2012

donderdag 6/9/2012

Hallo!

Wat hebben we vandaag allemaal uitgespookt?

Na onze praatronde hielpen de buddy's de biggetjes met het schrijven van onze eerste letter.
De buddy's waren een super juf/meester!
Je vindt dit schrijfblaadje en het eerste letterpakketje van jouw biggetje in het groen mapje in de groene kaft.










Daarna gingen we turnen!



Mo kwam mee!
Hij toverde nog snel iets uit de verteltas van Woeste Willem.


We volgen de stoere piraat!




Marius had een boemerang meegebracht!
Hij liet ons zien hoe het werkt.
Klee en Quinten hadden een andere soort boemerang.
Morgen kunnen we eens kijken welke het beste gaat!
Maandag gaat een groepje ook zelf eentje proberen te maken.
De papa van Nur komt helpen. Super fijn!
Iedereen die materiaal (plastic deksels) heeft mag die meebrengen om mee te knutselen!



Na de speeltijd was het werktijd!
Terwijl de biggetjes zelfstandig aan het werk gingen,
maakten de poesjes een letterdictee.
Ook hun verbeterde blaadjes vind je in het groene mapje in de groene kaft.
 
Namiddag was het weer onderzoekstijd.

Linde kwam ons vertellen hoe we voor tamme ratjes moeten zorgen.
Morgen wordt hier verder aangewerkt.



De jongens begonnen met het maken van onze klas.
Niet zo simpel...





Sommigen maakten onze maand/verjaardagskalender.



In de schrijfhoek werden wenskaartjes gemaakt.
Flo maakte samen met Maud een kaartje voor haar papa die jarig is
en Karlijn maakt eentje voor haar peter die gaat trouwen.




Sam had een boekje meegebracht over het maken van muziekinstrumentjes.
Volgende week willen we graag zelf muziekinstrumentjes maken.
Ze kijken wat we hier allemaal voor moeten verzamelen!



Benjamin, Nore en Rozemarijn zijn nog bezig over het onderzoekje van de rups.



Helena en Hauke maken een zelfportret voor in hun kadertje.



Daarna kropen we gezellig in de leeshoek.
 







We sloten ons dagje af met Pascale die met ons kwam zingen in het Frans.



Lieve groetjes,
Evelien
 
ps: Iedereen die graag een namiddag wilt komen helpen (zoals de papa van Nur) met een onderzoekje dat jouw wel leuk lijkt, is meer dan welkom!
Weet jij bijvoorbeeld veel over muziekinstrumentjes of wil je een groepje begeleiden met het maken van muziekinstrumentjes , mag je altijd iets laten weten!
 
Of ben je architect en wil je helpen met het nabouwen van onze klas...?
Of weet je veel over rupsen en vlinders?
...

Het zou zelfs heel leuk zijn als je dan een briefje naar ons schrijft ;-)
Dan kunnen we samen de post ontcijferen.
 
Ik ga ook nog een brievenbus maken met de kinderen voor onze post!
Op die manier kan onze postbode de brievenbus elke dag nakijken.
Want we gaan ook corresponderen met een klasje.
 
Kortom,
zijn we met iets bezig waar jij ons bij kan/wil helpen.
Mag je ons iets laten weten!


Alvast bedankt!

dinsdag 4 september 2012

dinsdag 4/09/2012

Hallo allemaal!

Vandaag hebben we onze eerste tekstbespreking gedaan.
Dit is het resultaat!



We haalden uit onze eerste klastekst de eerste klaszin!



De biggetjes leerden vandaag de letter i van het woordje vis.



 



De biggetjes oefenden ook hun getalbeelden met de handen.
Daarna schminkten ze hun handjes voor op de foto!
Herkennen jullie enkele handjes?

















De poesjes werkten ondertussen in hun werkplan.

Namiddag was het onderzoekstijd!
Enkelen kindjes zochten in welke vlinder de gevonden rups zou veranderen.
Sommigen onderzochten hoe we tamme ratjes kunnen verzorgen voor in ons klasje.
Er werden ook foto's gemaakt van de hoekjes voor in onze maquette te plakken.We zijn ook op zoek naar een boemerang om te kijken hoe dat nu juist werkt!
Misschien is er ook wel een handige papa/mama die met een paar kindjes een boemerang kan maken?
De anderen werkten in een hoekje (letterhoek, leeshoek, knutselhoek...)

We eindigden ons dagje gezellig in onze leeshoek en luisterden naar enkelen geluiden die te maken hebben met de zee.
We sloten af met ons gek hak- en plakliedje.

Lieve groetjes en tot morgen!


 
ps: Donderdag is het weer turnen! Denk aan de turnzak als je die nog niet mee had genomen.