Beste ouders,
Maandag worden er opnieuw brevetjes afgenomen.Wat moeten de kinderen kunnen tegen maandag 12 oktober?1ste leerjaar:
Rekenen
- getallenlijnen kunnen aanvullen tot 5 (0 1 2 3 4 ... / 5 4 3 ... ... ... / 3 2 ... ... / 1 2 ... ..., enzovoort)
- tellen met sprongetjes (0 - 2 - 4 / 1 - 3 - 5)
Taal
- Letterdictee: de gekende letters in krulletters kunnen schrijven: i, k, aa, p, ui, v en l. Let op: ze moeten deze letters kunnen schrijven zonder voorbeeld. Ik vraag: schrijf de letter 'i'. Zij moeten weten hoe deze er als krulletter uitziet.
- We doen ook een lettertoets. Wat moeten ze hiervoor kunnen:
- de letters i, k, aa, p, ui, v en l kunnen herkennen en benoemen
- korte woordjes met de gekende letters kunnen lezen (ze krijgen bv een tekening van een kip. Hiernaast staan vier opties: pik/kip/kot/kaap/hip. Zij moeten dan 'kip' kunnen aanduiden.
- Auditieve synthese - juf hakt een woordje: bv. t-a-k. Welk woord heb ik gezegd? Zij moeten dan de tekening van een tak omcirkelen, die tussen andere tekeningen staat.
- letterkennis: zij krijgen een tekening van bijvoorbeeld een kat. Hierna staan een aantal letters, bv: k o i t a r . Ik zeg bijvoorbeeld: In het begin van 'kat' hoor je de letter 'k'. Trek een kringetje rond de letter 'k' in het rijtje.
2de leerjaar:Rekenen
- splitsen tot 20
- getalkaartoefeningen tot 20: 10 + 4 = ... / 18 - 8 = ... / 10 + ... = 15 / 20 - ... = 10
- boven- en onderburen tot 20: 16 + 1 = ... / 16 + 2 = ... / 16 - 1 = ... / 16 - 2 = ...
- tweelingen tot 20: 5 + 5 = ... / 6 + 6 = ... / 12 - 6 = ... / 18 - 9 = ...
Veel succes!Evelien
Liefste ouders,
Vandaag kwam Orsi, de mama van Isabel en Emma, langs in onze klas. Ze vertelde ons over oorlog en alle vreselijke gevolgen hiervan. We leerden meer over wat het wil zeggen om je land te moeten ontvluchten met bijna niks in je koffertje. Om alles en iedereen te moeten achterlaten...Omdat ook wij ons steentje willen bijdragen, hebben we beslist om dozen te versieren voor de vluchtelingen in ons land en deze te vullen met dingetjes die zij heel hard nodig hebben.
De kinderen beloofden zelf thuis al eens te kijken naar spulletjes die in zo'n doos voor een vluchteling zouden passen. Misschien hebben jullie thuis ook nog dingetjes liggen die meer dan welkom zijn? Er is een grote nood aan tandpasta en tandenborstels, maar ook aan andere hygiënische producten.Ook tekeningen, gedichtjes, verhaaltjes, oud speelgoed, warme wanten, mutsen, dikke sokken,... zijn erg welkom.Je mag deze spulletjes zeker mee naar school geven. Vrijdagnamiddag werkt zowel onze klas als klas Annelies aan deze dozen voor vluchtelingen. Orsi zorgt ervoor dat deze dozen tot bij hen raken. Heb je thuis nog (schoen)dozen te veel? Die mag je ook zeker en vast meegeven naar school.
Alvast superhard bedankt voor jullie hulp!
Groetjes,Evelien
Beste ouders,Op dinsdag 13 oktober komt de schoolfotograaf onze klas op de gevoelige plaat vastleggen.
Maar deze vrijdag 9 oktober van 15u tot 18u is de fotograaf ook al aanwezig op school. Dan kan je een familiefoto laten maken (ouders met kinderen, kinderen lagere school met kinderen middelbaar, kinderen samen met baby broer-zus, ...)
Let wel, er zal maar één foto getrokken worden per gezin, dus geen combinaties.
Zo heeft iedereen de kans om een foto te laten trekken.
Tijdens de dag worden er hierdoor geen broers-zussen foto's meer getrokken vermits de fotograaf er zeker al tot 18u is om de foto's te trekken.Groetjes,
Evelien
Liefste ouders van de kindjes van het eerste leerjaar,
Mag ik jullie nog een keertje vragen om thuis met zoon- of dochterlief zeer regelmatig te oefenen op:
- schrijven (elke dag een paar minuutjes de gekende krulletters schrijven)
Je kan dit best heel leuk maken! Enkele ideetjes:
- schrijf op een krijtbord
- maak een 'magisch' bordje van een cd-hoesje en een whiteboardstift
- schrijf de letters samen in de lucht
- schrijf de letter en maak er een mooie tekening rond
- oefen ook af en toe op het schrijven van de cijfertjes tot 5
- ...
- lezen- gebruik de blaadjes uit de leesmap
! Deze week krijgen ze weer een nieuw leesblaadje !
- letterdoosje
- laat je kind woorden leggen
- zeg een letter en laat je kind de letter in de lucht steken
- leg zelf een woord en laat je kind dit hakken en plakken
We zijn ook gestart met splitsen. Dit moet echt een automatisme worden. Oefen hier thuis ook zeker op. Dit kan ook zonder aan een bureautje te zitten en zonder hier een 'zware taak' van te maken. Oefen de splitsingen bijvoorbeeld mondeling terwijl je kind een bad neemt, laat je kind terwijl je aan het koken bent eens de wortels die je gaat opeten splitsen in groepjes, bij het opruimen van het speelgoed laat je de autootjes splitsen, enzovoort,...Splitsen zeg je steeds als volgt:5 is 2 en 3 4 is 2 en 23 is 2 en 1enz... Veel succes ermee!
Ik hoor het graag als er thuis iets niet lukt of als je nog graag wat tips hebt over hoe het oefenen thuis aan te pakken.Evelien
Lieve ouders,Tot nu toe gaf ik de heen- en weermap steeds mee op dinsdag. Nu we met brevetten gestart zijn, heb ik ondervonden dat het voor mij een meer haalbare kaart is om dit telkens op woensdag mee te geven.Op woensdag vind je vanaf nu dus in de boekentas de heen- en weermap met daarin het bundeltje met blaadjes van de vorige week, maar ook de brevettenmap met de afgenomen brevetjes van die week + ook het persoonlijke brevettenfiche met de eventuele inhaalbrevetjes.Oefen ook thuis op de brevetjes die niet gehaald zijn.Elke week maak ik het heen- en weermapje weer leeg en haal ik ook het bundeltje met blaadjes dat ik vorige keer meegaf er weer uit. Ik hou deze bij in de klas. Soms merk ik dat die bundeltjes er niet meer inzitten. Je mag deze bundels gewoon in de map laten zitten.
Bedankt!
Evelien