donderdag 9 februari 2012

een kijkje in de klas: ontwerp zeepkist

Ship ahoy piraatjes!














We hebben met heel de klas nagedacht over onze zeepkist
en we hebben gekozen voor het thema 'piraten'!
Enkele kinderen gingen aan de slag en er werden allerlei ontwerpen gemaakt.
Op de foto zie je het gekozen ontwerp.
Onze zeepkist wordt dus een echt piratenschip!

Maandag gaan we echt aan de slag en steken we de handen uit de mouwen.
Een hele dag werken we aan onze zeepkist.
Enkele papa's hebben al gezegd dat ze heel de dag ons komen helpen en zijn al op zoek naar allerlei materialen.
Maar... we kunnen nog vanalles gebruiken, zoals:
- een doek (voor onze vlag)
- hout
- een schatkist
- veel karton om attributen mee te maken (zwaarden, muntstukken, zwaarden...)
-zwarte stof (ooglapjes)
-bruine en zwarte verf (en eventueel andere verf)
-gouden spuitbussen (voor onze schat)
-een kanon (buis)
-piratenkleren
-piratenmuziek
-...
Heb je toevallig iets hiervan dat we mogen gebruiken, mag je het brengen naar onze klas.
En iedereen die wil komen helpen is zeker welkom!

Vrijdag namiddag mogen we dan tijdens de zeepkistentocht pronken met ons piratenschip.
Hopelijk zijn julli er er ook bij!

Stoere groeten uit de klas!

woensdag 8 februari 2012

een kijkje in de klas: waarom is het zo koud in de winter?

In onze klas kwam er de vraag waarom het in de winter zo koud is.
Dat vonden we wel een goede vraag!
Emirhan, Nic en Nore gingen op onderzoek.
Samen zochten ze naar een antwoord.
En ja hoor, ze hebben het gevonden.
Maar het is niet zo simpel!
Met tekeningen en een heleboel woorden proberen ze het ons duidelijk te maken.
Ze hebben het zelfs gespeeld!
Nic was de zon en Emirhan de aarde.
Ze hebben dit knap gedaan.

Ook de klas moest de handen uit de mouwen steken.
Na hun hele uitleg moest de klas de seizoenen in de juiste volgorde leggen.
En ja... na de winter komt... de lente!
Dan wordt het weer wat warmer.
Maar wanneer wordt het nu lente? Duurt het nog lang?
Morgen zoeken we hier weer een antwoord op!



Lieve groetjes,
Evelien