Lieve ouders,
Zoals beloofd tijdens de infoavond, geef ik jullie hier nog eens de 'stapjes' om aan inoefenmateriaal te komen.
1) Surf naar: freinetschooldepit.smartschool.be
2) Log in: Voornaam Naam (van je kind, hoofdlettergevoelig, spatie)
3) Geef de code in: Freinetschooldepit123
Het eerste wat er gevraagd zal worden is om je code te personaliseren en vervolgens om pushberichten te aanvaarden of niet.
Op het beginscherm vind je links bovenaan een mapje met eerste graad en de rest wijst zich wel uit.
Indien jullie nog met vragen zitten, zijn jullie uiteraard altijd welkom!
Lieve groetjes,
Evelien
zaterdag 13 september 2014
2de leerjaar - woordpakket 2
In de klas werken we de komende twee weken rond woordpakket 2.
Ook thuis kan er al geoefend worden met deze woordjes:
Ook thuis kan er al geoefend worden met deze woordjes:
kruis
|
vuist
|
bril
|
slee
|
wortel
|
vlees
|
dreun
|
Bart
|
struik
|
prinses
|
Katrien
|
groot
|
plas
|
fles
|
kleurboek
|
kapstok
|
zwembroek
|
kastdeur
|
dwarsfluit
|
vuistslag
|
vrijdag 12 september 2014
brevetjes en lvs
Beste ouders,
We merkten gisteren dat sommigen onder jullie op de klasavond een bezorgdheid hadden rond de brevetjes en de leerlingvolgtoetsen op school.
We kozen er vorig schooljaar als school voor om te werken met brevetjes. Op die manier kunnen we het leerproces van elk kind goed opvolgen. Door de brevetjes weten kinderen (en ouders) heel duidelijk wat er van hen verwacht wordt. Kinderen oefenen in de hoeken gericht voor deze brevetjes. Kinderen die sneller leerstof verwerken, kunnen op hun eigen tempo verder evolueren. Voor kinderen die het iets moelijker hebben zijn de brevetjes, naast het werk in de klas, een belangrijke signaalfunctie voor de leerkracht. De leerkracht krijgt zicht op het individuele kunnen, op de mate waarin leerstof effectief verworven is.
Het grootste deel van de brevetten bundelt één of meerdere leerplandoelen. Het is voor een leerkracht belangrijk om te weten “lukt dit of lukt dit niet”. Het gaat over brevetten rond getalbegrip, bewerkingen, meten, meetkunde, spelling en wereldoriëntatie. Tijd speelt dan ook geen rol wanneer deze brevetten in de klas afgenomen worden. De leerkracht wil weten welke kinderen de leerstof beheersen en welke kinderen meer uitleg of extra inoefening nodig hebben.
Een ander deel van de brevetten is gericht op automatisatie van optellen, aftrekken en vermenigvuldigen. In het verleden hebben we gemerkt dat kinderen in de tweede en derde graad soms moeilijkheden krijgen met wiskunde, door een gebrek aan automatisatie van basiskennis. We willen voorkomen dat kinderen – die misschien wel een goed wiskundig inzicht hebben – afhaken en uitvallen in de hogere graden, alleen maar omdat ze de basisbewerkingen niet vlot beheersen. Na lang nadenken hebben we besloten om te werken met brevetjes die expliciet gericht zijn op het automatiseren van de basiskennis. Automatisatie gaat over het creëren van een zekere vlotheid, waardoor het tijdsaspect hier belangrijker wordt. Als school willen we in de eerste plaats weten of kinderen de leerstof beheersen, en later aanvullend werken rond automatisatie van een aantal vaardigheden.
Wanneer kinderen moeite hebben met het behalen van een brevetje wordt hierin gedifferentieerd. De norm kan verlaagd worden voor dit specifieke kind, de manier van afnemen kan aangepast worden, … Dit is iets wat de leerkracht samen met het zorgteam bekijkt. Ouders worden hier steeds van op de hoogte gebracht. Aan de andere kant spreekt het voor zich dat ouders steeds de leerkracht of het zorgteam kunnen aanspreken wanneer ze hierover een bezorgdheid hebben.
Naast brevetjes gebruiken we op school ook leerlingvolgtoetsen. Dit zijn toetsen waarvan de resultaten vergeleken kunnen worden met resultaten van leeftijdsgenoten in andere scholen. Deze toetsen bevatten verschillende leerstofonderdelen en geven een beeld van de volledige klas. In september, februari en mei nemen we toetsen af voor wiskunde en spelling.
De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd door het zorgteam. Tijdens een intern overleg worden deze besproken met de leerkracht. Het wordt dan duidelijk welke leerstofonderdelen goed verworven zijn en wat nog een keer ingeoefend kan worden, vooral op klasniveau en ter aanvulling van de eigen observaties van de leerkracht.
In december en juni nemen we ook leestoetsjes af van de kinderen. Op deze manier krijgen we een objectief beeld van de leesvaardigheden. Ook hier vinden we het vooral belangrijk dat kinderen begrijpen wat ze lezen en dat hun technische leesproces evolueert. Kinderen lezen een tekst en achteraf vertellen ze waarover deze tekst gaat. Het technische lezen wordt in eerste instantie kwalitatief beoordeeld: lezen kinderen gebonden? Spellen ze nog verschillende woorden? Leest het kind veel of weinig foutjes? In deze analyse wordt ook de vlotheid meegenomen. Deze resultaten hangen samen met het avi-niveau van een kind. Dit is een indicator voor de leesmoeilijkheden die een tekst bevat. We geven de avi-niveaus van elk kind mee, omdat we op deze manier kinderen uitdagen. Wanneer kinderen oefenen op een avi-niveau dat net iets hoger ligt, vergroten we hun leesvaardigheid. Dit technische aspect van lezen willen we als school ook opvolgen, wat niet betekent dat er geen aandacht is voor leesplezier!
We hopen dat deze aanvullingen over brevetjes en de leerlingvolgtoetsen iets meer duidelijkheid geven over het “waarom” en ook over wat we met de resultaten ervan doen. Mochten jullie hier toch nog vragen over hebben, kan je steeds Isabelle of Ewoud hierover aanspreken.
Groetjes,
Evelien en Maureen
zondag 7 september 2014
atelier - hulp gezocht
Lieve ouders
Aanstaande vrijdag hebben we met heel de eerste graad ons eerste atelier en kunnen we best wat hulp gebruiken!
Met groenten uit onze schooltuin gaan we soep maken voor de twee klassen, maar ook voor de verkoop.
Met de opbrengst willen we een potje bijeen krijgen voor onze lieve schooldiertjes.
Voer, dierenartskosten, enz. zullen vanuit deze opbrengst betaald kunnen worden in de toekomst.
We willen de kindjes graag in kleine groepjes verdelen:
- Groepje dat soep maakt
- Groepje dat affiches maakt om op te hangen
- Groepje dat in de buurt rond gaat om reclame te maken
- Groepje dat oefent met het tellen van geld en het correct leren teruggeven (voor aan de kassa)
Dit groepje kan dan ook zorgen dat er beneden een standje klaarstaat om de soep te verkopen.
Uiteraard onder het wakende oog van een volwassen persoon.
Uiteraard onder het wakende oog van een volwassen persoon.
Mama's Nancy en Cindy hebben al bevestigd om te komen helpen.
Wie kan ons nog wat bijstaan?
Wie kan ons nog wat bijstaan?
Lieve groetjes,
Maureen en Evelien
Een kijkje in ons klasje
Ons eerste weekje zit er al op!
We hebben elkaar wat beter leren kennen.
We hebben de klas al wat leren kennen.
En we hebben ook al goed gewerkt!
We hebben elkaar wat beter leren kennen.
We hebben de klas al wat leren kennen.
En we hebben ook al goed gewerkt!
Hier enkele sfeerfotootjes van deze week:
Ons eerste schooldagje eindigden we samen met klas Maureen met een leuk verhaaltje.
.JPG)
Het eerste leerjaar leerde hun eerste woordje IK
Ons eerste schooldagje eindigden we samen met klas Maureen met een leuk verhaaltje.
Het eerste leerjaar leerde hun eerste woordje IK
Met de i-pad gingen kindjes op zoek naar de letter i en k in heel het schoolgebouw.
Dankzij het mooie weer hebben we al buiten in onze prachtige speelplaats kunnen picknicken.
Sommigen oefenden hun fijne motoriek met de bandjes.
Hiervoor moesten we goed weten wat links en rechts is.
Sommigen probeerden onze klas te bouwen. Niet zo eenvoudig!
We deden een onderzoekje over vlindertjes.
Er werd ook al gespeeld in de spelletjeshoek.
En we maakten een foto van heel het eerste leerjaar voor in de krant!
Vrijdag mocht onze klaspop Mo al voor een eerste keer bij een kindje gaan logeren!
Benieuwd wat hij allemaal heeft meegemaakt dit weekend...
Evelien
dictee en brevetjes
Lieve ouders
Elke vrijdag krijgen de kindjes een dictee en worden brevetjes afgenomen.
We oefenen dit uiteraard in de klas, maar ook thuis kan je oefenen.
Wat moeten de kindjes vrijdag kunnen:
2de leerjaar:
dictee woordpakket 1
hoorwoorden (ik schrijf de woordjes zoals ik ze hoor)
buil poes boom valies laptoptas
wieg deur dik tuinman basketbal
puur geel soldaat zakmes zaalvoetbal
vat wet kasteel vulpen pompoensoep
! Opgelet er worden ook veel andere woordjes gevraagd op het dictee met dezelfde moeilijkheid en ook zinnetjes.
brevetjes
Deelbrevetje hoofdrekenen: + tot 10 (op tijd) (herhaling eerste leerjaar)
Deelbrevetje maaltafels: x 1 (op tijd)
Deelbrevetje herhaling wiskundige begrippen: begrippen inoefenen via tekeningen van hoeveelheden + begrippen rond rijen
(op een na laatste, voorlaatste, middelste, tussen de 2de en 4de, vooraan, rechts, links, 2 meer dan, meeste, minste, 1 minder dan, evenveel, niet evenveel, alles behalve 1...)
1ste leerjaar:
brevetjes
Deelbrevetje herhaling wiskundige begrippen: begrippen inoefenen via tekeningen van hoeveelheden + begrippen rond rijen
(op een na laatste, voorlaatste, middelste, tussen de 2de en 4de, vooraan, rechts, links, 2 meer dan, meeste, minste, 1 minder dan, evenveel, niet evenveel, alles behalve 1...)
Hoe kan ik nu zien of mijn kind een brevetje heeft gehaald of juist niet heeft gehaald?
Wat als mijn kind een brevetje niet heeft gehaald?
Hoe kan ik dit thuis juist oefenen?
Moet ik thuis oefenen?
Misschien hebben jullie nog een heleboel vragen en dit is meer dan normaal!
Donderdag op de infoavond wordt alles duidelijk uitgelegd en kan je met nog eventuele vragen bij ons terecht.
Lieve groetjes
Evelien
Elke vrijdag krijgen de kindjes een dictee en worden brevetjes afgenomen.
We oefenen dit uiteraard in de klas, maar ook thuis kan je oefenen.
Wat moeten de kindjes vrijdag kunnen:
2de leerjaar:
dictee woordpakket 1
hoorwoorden (ik schrijf de woordjes zoals ik ze hoor)
buil poes boom valies laptoptas
wieg deur dik tuinman basketbal
puur geel soldaat zakmes zaalvoetbal
vat wet kasteel vulpen pompoensoep
! Opgelet er worden ook veel andere woordjes gevraagd op het dictee met dezelfde moeilijkheid en ook zinnetjes.
brevetjes
Deelbrevetje hoofdrekenen: + tot 10 (op tijd) (herhaling eerste leerjaar)
Deelbrevetje maaltafels: x 1 (op tijd)
Deelbrevetje herhaling wiskundige begrippen: begrippen inoefenen via tekeningen van hoeveelheden + begrippen rond rijen
(op een na laatste, voorlaatste, middelste, tussen de 2de en 4de, vooraan, rechts, links, 2 meer dan, meeste, minste, 1 minder dan, evenveel, niet evenveel, alles behalve 1...)
1ste leerjaar:
brevetjes
Deelbrevetje herhaling wiskundige begrippen: begrippen inoefenen via tekeningen van hoeveelheden + begrippen rond rijen
(op een na laatste, voorlaatste, middelste, tussen de 2de en 4de, vooraan, rechts, links, 2 meer dan, meeste, minste, 1 minder dan, evenveel, niet evenveel, alles behalve 1...)
Hoe kan ik nu zien of mijn kind een brevetje heeft gehaald of juist niet heeft gehaald?
Wat als mijn kind een brevetje niet heeft gehaald?
Hoe kan ik dit thuis juist oefenen?
Moet ik thuis oefenen?
Misschien hebben jullie nog een heleboel vragen en dit is meer dan normaal!
Donderdag op de infoavond wordt alles duidelijk uitgelegd en kan je met nog eventuele vragen bij ons terecht.
Lieve groetjes
Evelien
huiswerkklas
Lieve ouders
Vanaf morgen start ik met de huiswerkklas.
Deze vindt elke maandag plaats van 15u45 tot 16u15.
Dit is een momentje na school dat ik met een groepje kinderen iets extra oefen.
Indien ik het zinvol vind dat jouw kapoen er ook naar toe komt,
laat ik dit jullie zeker weten.
Lieve groetjes
Evelien
Vanaf morgen start ik met de huiswerkklas.
Deze vindt elke maandag plaats van 15u45 tot 16u15.
Dit is een momentje na school dat ik met een groepje kinderen iets extra oefen.
Indien ik het zinvol vind dat jouw kapoen er ook naar toe komt,
laat ik dit jullie zeker weten.
Lieve groetjes
Evelien
herinnering infoavond
Lieve ouders
Even een herinnering dat het donderdag infoavond is om 19.00 uur in mijn klasje.
Tijdens de infoavond bespreken we de klaswerking in de eerste graad.
(hoe wordt er in de klas gewerkt, hoe kan je thuis oefenen, waar gaan we op kamp, hoe werken de brevetjes en nog zoveel meer...)
Hopelijk zijn jullie er allemaal bij!
Indien je niet kan komen, mag je mij altijd iets laten weten.

Lieve groetjes
Evelien
Even een herinnering dat het donderdag infoavond is om 19.00 uur in mijn klasje.
Tijdens de infoavond bespreken we de klaswerking in de eerste graad.
(hoe wordt er in de klas gewerkt, hoe kan je thuis oefenen, waar gaan we op kamp, hoe werken de brevetjes en nog zoveel meer...)
Hopelijk zijn jullie er allemaal bij!
Indien je niet kan komen, mag je mij altijd iets laten weten.

Lieve groetjes
Evelien
turnen
Lieve ouders
Wat stop je in de turnzak van jouw kapoen:
- een short
- een T-shirt
- pantoffeltjes of sportschoenen (maar geen zwarte zolen)

Lieve groetjes
Evelien
Wat stop je in de turnzak van jouw kapoen:
- een short
- een T-shirt
- pantoffeltjes of sportschoenen (maar geen zwarte zolen)

Lieve groetjes
Evelien
Abonneren op:
Posts (Atom)