Lieve ouders,
Ik ga proberen te regelen om dinsdag namidag (17 januari) of woensdag voormiddag (18 januari) te gaan schaatsen met de klas.
Ik had al eerder uitgelegd dat we er graag naar toe zouden gaan door het onderzoekje over schaatsen. Omdat we nu rond schaatsen bezig zijn, wil ik graag zo snel mogelijk er naar toe gaan.
Wie kan er dinsdag of woensdag rijden en mee gaan schaatsen?
Ikzelf kan ook rijden en dan zou ik nog zeker 4 auto's nodig hebben waar dan telkens 4 kindjes in kunnen.
Laat zo snel mogelijk iets weten (eventueel via mail) als je mee kan.
Indien ik genoeg vervoer heb, probeer ik zo snel mogelijk te bellen naar de schaatsbaan (waarschijnlijk in Hasselt).
Lieve groetjes,
Evelien
zaterdag 14 januari 2012
Verslag van de vergadering REKENEN eerste graad
6 december 2011
1) Scoop: in de toekomst wordt de talentenweide meer gericht op vaardigheden. Dit is in de praktijk nu al vaak het geval (vb. veters knopen). Voor de echte talenten (iets waar een kind goed in is, zonder dat dat specifiek aangeleerd is of kan worden) is er iets nieuws in ontwikkeling. Wordt vervolgd.
2) Karolien wordt geëxcuseerd wegens ziekte van haar dochtertje.
3) Toelichting van de methode REKENTRAPPERS voor hoofdrekenen door Ewoud, Isabel en Evelien.
Vaststellingen:
- Sinds de oprichting van de school is rekenen altijd een sterk punt geweest van De Pit.
- Tot nu toe werd er gewerkt met de methode Aerts/Dekkers.
Vanwaar dan de keuze over te stappen naar een andere methode?
- Aerts/Dekkers verschilde al met de methode die meestal in andere scholen wordt gebruikt, o.a. op vlak van getalbeelden en fasering.
- Bovendien was er ook een nadeel: bepaalde aspecten schoven te ver op (vb. maal- en deeltafels), waardoor men soms in het volgende leerjaar in de problemen kwam. Vandaar de zoektocht naar een nieuwe methode, om die tekorten weg te werken.
- Het gros van de basisscholen in onze scholengroep werkt intussen met Rekentrappers. Isabel, die uit het Eurekaonderwijs komt, was al bekend met Rekentrappers (Eureka ontwikkelde deze methode) en er was een positief aanvoelen rond deze methode na bijscholing (Karolien).
Vanwaar de keuze om omschakeling midden in het lopende schooljaar te doen?
- Om de omschakeling te versnellen.
- Omdat de methode gewoon aansluit op wat nu al geautomatiseerd is.
- De methode bereikt dezelfde doelen als de ‘moeilijkere’ methodes op een makkelijkere manier.
Hoe verloopt de omschakeling?
- In de kleuterklassen zijn de nieuwe getalbeelden al in gebruik.
- Vanaf volgend jaar wordt met deze methode gestart in het 1ste leerjaar. Het huidige 1ste, 2de en 3de leerjaar zullen ook verder werken met deze methode. In het huidige 4de leerjaar wordt de methode gebruikt om de differentiëren voor de leerlingen die met bepaalde aspecten moeite hebben.
4) Vragen
Deze methode maakt gebruik van rekenen ‘met de vingers’. Krijgen de kinderen dat nog ‘afgeleerd’?
Bedoeling is vooral om vaardig rekenen aan te leren. Vaardige leerlingen zullen hun vingers na een tijdje niet meer nodig hebben (automatisatie). Voor minder vaardige leerlingen is dit een handig hulpmiddel dat ze altijd ter beschikking hebben. Er is dan ook geen reden om dit hulpmiddel niet te gebruiken wanneer het nodig is.
Biedt deze methode voor rekensterke leerlingen voldoende ‘linken’ aan tussen leerstofonderdelen?
De uitvalsbasis is ‘handig rekenen’ (vb. +199=+200-1), maar daarnaast is er verdieping voor de rekensterke leerlingen door verschillende manieren aan te bieden om eenzelfde resultaat te bekomen.
Waarom wordt enkel hoofdrekenen uit deze methode overgenomen?
Omdat dit het meest problematische aspect is van rekenen en omdat de methode een aantal voordelen biedt om te starten met wiskunde in het secundair (rekenen onder nul adhv te veel/te kort-systeem).
1) Scoop: in de toekomst wordt de talentenweide meer gericht op vaardigheden. Dit is in de praktijk nu al vaak het geval (vb. veters knopen). Voor de echte talenten (iets waar een kind goed in is, zonder dat dat specifiek aangeleerd is of kan worden) is er iets nieuws in ontwikkeling. Wordt vervolgd.
2) Karolien wordt geëxcuseerd wegens ziekte van haar dochtertje.
3) Toelichting van de methode REKENTRAPPERS voor hoofdrekenen door Ewoud, Isabel en Evelien.
Vaststellingen:
- Sinds de oprichting van de school is rekenen altijd een sterk punt geweest van De Pit.
- Tot nu toe werd er gewerkt met de methode Aerts/Dekkers.
Vanwaar dan de keuze over te stappen naar een andere methode?
- Aerts/Dekkers verschilde al met de methode die meestal in andere scholen wordt gebruikt, o.a. op vlak van getalbeelden en fasering.
- Bovendien was er ook een nadeel: bepaalde aspecten schoven te ver op (vb. maal- en deeltafels), waardoor men soms in het volgende leerjaar in de problemen kwam. Vandaar de zoektocht naar een nieuwe methode, om die tekorten weg te werken.
- Het gros van de basisscholen in onze scholengroep werkt intussen met Rekentrappers. Isabel, die uit het Eurekaonderwijs komt, was al bekend met Rekentrappers (Eureka ontwikkelde deze methode) en er was een positief aanvoelen rond deze methode na bijscholing (Karolien).
Vanwaar de keuze om omschakeling midden in het lopende schooljaar te doen?
- Om de omschakeling te versnellen.
- Omdat de methode gewoon aansluit op wat nu al geautomatiseerd is.
- De methode bereikt dezelfde doelen als de ‘moeilijkere’ methodes op een makkelijkere manier.
Hoe verloopt de omschakeling?
- In de kleuterklassen zijn de nieuwe getalbeelden al in gebruik.
- Vanaf volgend jaar wordt met deze methode gestart in het 1ste leerjaar. Het huidige 1ste, 2de en 3de leerjaar zullen ook verder werken met deze methode. In het huidige 4de leerjaar wordt de methode gebruikt om de differentiëren voor de leerlingen die met bepaalde aspecten moeite hebben.
4) Vragen
Deze methode maakt gebruik van rekenen ‘met de vingers’. Krijgen de kinderen dat nog ‘afgeleerd’?
Bedoeling is vooral om vaardig rekenen aan te leren. Vaardige leerlingen zullen hun vingers na een tijdje niet meer nodig hebben (automatisatie). Voor minder vaardige leerlingen is dit een handig hulpmiddel dat ze altijd ter beschikking hebben. Er is dan ook geen reden om dit hulpmiddel niet te gebruiken wanneer het nodig is.
Biedt deze methode voor rekensterke leerlingen voldoende ‘linken’ aan tussen leerstofonderdelen?
De uitvalsbasis is ‘handig rekenen’ (vb. +199=+200-1), maar daarnaast is er verdieping voor de rekensterke leerlingen door verschillende manieren aan te bieden om eenzelfde resultaat te bekomen.
Waarom wordt enkel hoofdrekenen uit deze methode overgenomen?
Omdat dit het meest problematische aspect is van rekenen en omdat de methode een aantal voordelen biedt om te starten met wiskunde in het secundair (rekenen onder nul adhv te veel/te kort-systeem).
donderdag 12 januari 2012
donderdag
Dag lieve ouders,
Wat een fijn dagje was het vandaag!
We hebben de verjaardag van Nette gevierd.
Hiep hiep hoera!
Iedereen deed weer erg zijn best om een mooie tekening te maken voor onze jarige.
Linde hielp Nette met het maken van een mooie kroon.

Ze trakteerde op zelfgemaakte cupcakes. Mmmmmmmm...
En we kregen een mooi doe-boek en een spelletje voor in de klas.
Dat kunnen we morgen al eens uitproberen.

Natuurlijk hebben we ook gewerkt.
De poesjes oefenden op het uur en het halfuur en de korte en lange klanken.
De hondjes maakten oefeningen op + tot 100 met brug.
Namiddag was het weer tijd voor onze onderzoekjes.
Emirhan en Nic onderzochten de tafel van 3. Ze hebben dit super knap gedaan!
Morgen worden ze 2 meesters die het gaan uiteggen aan de rest van de klas.

Nore en Karlijn waren nog bezig met het onderzoekje over jongleren.

Renee, Nette en Jolien zijn begonnen met het schrijven van een sprookje.
Nette wou wel nog eerst haar eigen wiscreatie afmaken.
Een tekenig met allemaal lijnen, vormen...

Sam wilde graag onderzoeken hoe het komt dat het dag en nacht wordt.
Samen met Silke ging ze aan de slag!

Kubra maakte haar onderzoekje over haar hondje af.

Rozemarijn was gaan schaatsen. Blijkbaar waren er nog een paar kindjes gaan schaatsen.
Schaatsen is wel niet zo een eenvoudig woordje,
de poesjes hadden de sch nog niet geleerd!
Op ons letterbord werd het eventjes besproken.
Ze wilden hier graag een onderzoekje over doen.
Wat heb je nodig om te kunnen schaatsen?
Anouk, Tess en Rozemarijn gingen ijverig aan het werk.
We gaan ook proberen om te gaan schaatsen. Maar dan laat ik zeker nog iets weten, want dan zou het heel fijn zijn als er enkele ouders mee kunnen gaan.

Tine was nog bezig met haar schilderwerkje.

Quinten en Lukas bouwden in de bouwhoek.

Linde en Nur werkten verder aan hun eigen robot.

Lieve groetjes,
Evelien
Ps: Morgen is het geen weekafsluiting (zie blog Ewoud).
Wat een fijn dagje was het vandaag!
We hebben de verjaardag van Nette gevierd.
Hiep hiep hoera!
Iedereen deed weer erg zijn best om een mooie tekening te maken voor onze jarige.
Linde hielp Nette met het maken van een mooie kroon.
Ze trakteerde op zelfgemaakte cupcakes. Mmmmmmmm...
En we kregen een mooi doe-boek en een spelletje voor in de klas.
Dat kunnen we morgen al eens uitproberen.
Natuurlijk hebben we ook gewerkt.
De poesjes oefenden op het uur en het halfuur en de korte en lange klanken.
De hondjes maakten oefeningen op + tot 100 met brug.
Namiddag was het weer tijd voor onze onderzoekjes.
Emirhan en Nic onderzochten de tafel van 3. Ze hebben dit super knap gedaan!
Morgen worden ze 2 meesters die het gaan uiteggen aan de rest van de klas.
Nore en Karlijn waren nog bezig met het onderzoekje over jongleren.
Renee, Nette en Jolien zijn begonnen met het schrijven van een sprookje.
Nette wou wel nog eerst haar eigen wiscreatie afmaken.
Een tekenig met allemaal lijnen, vormen...
Sam wilde graag onderzoeken hoe het komt dat het dag en nacht wordt.
Samen met Silke ging ze aan de slag!
Kubra maakte haar onderzoekje over haar hondje af.
Rozemarijn was gaan schaatsen. Blijkbaar waren er nog een paar kindjes gaan schaatsen.
Schaatsen is wel niet zo een eenvoudig woordje,
de poesjes hadden de sch nog niet geleerd!
Op ons letterbord werd het eventjes besproken.
Ze wilden hier graag een onderzoekje over doen.
Wat heb je nodig om te kunnen schaatsen?
Anouk, Tess en Rozemarijn gingen ijverig aan het werk.
We gaan ook proberen om te gaan schaatsen. Maar dan laat ik zeker nog iets weten, want dan zou het heel fijn zijn als er enkele ouders mee kunnen gaan.
Tine was nog bezig met haar schilderwerkje.
Quinten en Lukas bouwden in de bouwhoek.
Linde en Nur werkten verder aan hun eigen robot.
Lieve groetjes,
Evelien
Ps: Morgen is het geen weekafsluiting (zie blog Ewoud).
woensdag 11 januari 2012
Hier zijn we weer !
Hallo allemaal!
Hier zijn we weer. En ja hoor, we zijn er weer direct ingevlogen.
De poesjes hebben deze week de ui van uil en de eu van neus geleerd.
Vrijdag doen we weer een dictee.
Ook hebben ze het splitsen en het + en - tot 9 herhaald,
want volgende week starten we met het getal 10.

De buddy's vragen vaak of ze hun poesje nog eens mogen helpen!
De hondjes hebben ook al hard gewerkt!
Hun nieuw woordpakket gaat over woordjes die beginnen met be-, ge- en ver-.
Ook zij hebben hier vrijdag een dictee van.
(Ik doe er ook altijd een paar woordjes uit de vorige woordpakketten bij,
zodat ze die blijven herhalen.)
Ook hebben we het in de kring al af en toe gehad over de klok.
De poesjes zijn hier erg nieuwsgierig naar en de hondjes leggen graag uit hoe het uur en het halfuur werkt.
Zelf hebben ze nu ook al geoefend op kwart voor en kwart over.
Maar dit gaan we zeker nog oefenen in de klas.

En omdat we morgen starten met + tot 100 met brug,
hebben ze deze week al geoefend op + tot 20 met brug a.h.v. spelletjes.
Ook zijn er weer leuke onderzoekjes uit de kring gekomen.

Renée en Tess wilden graag een onderzoekje doen over Ballet.
Samen zochten ze naar leuke informatie en ze staken een kleine balletvoorstelling in elkaar.
Ook wij mochten meedoen met een paar basisposities. Knap gedaan!

Kubra heeft pas een nieuw hondje.
Ze wou hier heel graag een onderzoekje over doen.
Ze wil iets meer weten over het ras (herdershond) van haar hondje
en is nog bezig met haar leuk onderzoekje.

Nore had jongleerballen mee en wou hier mee leren gooien.
Maar ze is nog hard aan het oefenen, want het is niet zo simpel!

De jongens experimenteerden met een experimenteerdoosje.
Maar het was niet zo eenvoudig.
Sam was naar de Efteling geweest.
Ze had mooie boekjes mee met sprookjes.
We hebben samen met de klas onderzocht wat er zo speciaal is aan een sprookje.
Enkele kinderen gaan proberen om samen een sprookje te schrijven.
Ik ben erg benieuwd..
Verder kwam er tijdens de klasraad nog het voorstel om een visje in de klas te hebben.
Heeft iemand nog een aquarium ofzo en weet iemand een dierenwinkel met visjes waar we met de klas naar toe kunnen gaan?
Tenslotte wil ik nog even laten weten dat we morgen weer ons vast leesmomentje hebben.
Wie wil, mag zeker komen lezen!
Onze poesjes lezen nu ook een boekje in een groepje, want ze kennen bijna al de lettertjes.
Lieve groetjes,
Evelien
Hier zijn we weer. En ja hoor, we zijn er weer direct ingevlogen.
De poesjes hebben deze week de ui van uil en de eu van neus geleerd.
Vrijdag doen we weer een dictee.
Ook hebben ze het splitsen en het + en - tot 9 herhaald,
want volgende week starten we met het getal 10.
De buddy's vragen vaak of ze hun poesje nog eens mogen helpen!
De hondjes hebben ook al hard gewerkt!
Hun nieuw woordpakket gaat over woordjes die beginnen met be-, ge- en ver-.
Ook zij hebben hier vrijdag een dictee van.
(Ik doe er ook altijd een paar woordjes uit de vorige woordpakketten bij,
zodat ze die blijven herhalen.)
Ook hebben we het in de kring al af en toe gehad over de klok.
De poesjes zijn hier erg nieuwsgierig naar en de hondjes leggen graag uit hoe het uur en het halfuur werkt.
Zelf hebben ze nu ook al geoefend op kwart voor en kwart over.
Maar dit gaan we zeker nog oefenen in de klas.
En omdat we morgen starten met + tot 100 met brug,
hebben ze deze week al geoefend op + tot 20 met brug a.h.v. spelletjes.
Ook zijn er weer leuke onderzoekjes uit de kring gekomen.
Renée en Tess wilden graag een onderzoekje doen over Ballet.
Samen zochten ze naar leuke informatie en ze staken een kleine balletvoorstelling in elkaar.
Ook wij mochten meedoen met een paar basisposities. Knap gedaan!
Kubra heeft pas een nieuw hondje.
Ze wou hier heel graag een onderzoekje over doen.
Ze wil iets meer weten over het ras (herdershond) van haar hondje
en is nog bezig met haar leuk onderzoekje.
Nore had jongleerballen mee en wou hier mee leren gooien.
Maar ze is nog hard aan het oefenen, want het is niet zo simpel!
De jongens experimenteerden met een experimenteerdoosje.
Maar het was niet zo eenvoudig.
Sam was naar de Efteling geweest.
Ze had mooie boekjes mee met sprookjes.
We hebben samen met de klas onderzocht wat er zo speciaal is aan een sprookje.
Enkele kinderen gaan proberen om samen een sprookje te schrijven.
Ik ben erg benieuwd..
Verder kwam er tijdens de klasraad nog het voorstel om een visje in de klas te hebben.
Heeft iemand nog een aquarium ofzo en weet iemand een dierenwinkel met visjes waar we met de klas naar toe kunnen gaan?
Tenslotte wil ik nog even laten weten dat we morgen weer ons vast leesmomentje hebben.
Wie wil, mag zeker komen lezen!
Onze poesjes lezen nu ook een boekje in een groepje, want ze kennen bijna al de lettertjes.
Lieve groetjes,
Evelien
Abonneren op:
Posts (Atom)