vrijdag 9 september 2011

Dierenarts

De uitstap naar de dierenarts op maandag namiddag gaat niet meer door.
De dierenarts komt zelf op bezoek!
We mogen dan al onze vragen aan de dierenarts stellen en we mogen mee als hij onze schooldiertjes gaat verzorgen.
Daarom gaan we maandag allemaal onderzoekjes doen over dieren.
Hoe moet je een ziek hondje verzorgen?
Van welke vogel komt het eitje dat Nette mee had gebracht naar de klas?
Hoe moeten we onze geitjes, konijnen, cavia's... goed verzorgen?
Na de laatste speeltijd komt er als afsluiter nog een hondje op bezoek in de klas.

Hierdoor gaan we deze maandag nog niet naar de bib gaan, want de namiddag zit al goed vol.


Groetjes,
Evelien.

Wat hebben we nog allemaal uitgespookt?

We hebben deze week onze verteltas (over 'Woeste Willem') verkend tijdens hoekenwerk.


Schip ahoi piraatjes!

In de muziekhoek kon je met geluiden uit het verhaal een geluidenbingo spelen.
Daarnaast konden ze ook dansen op een zeeroverslied. Verder waren er ook geluidendoosjes om mee te experimenteren.
Wat zou er in het doosje kunnen zitten? Welke schat van de zee zou er kunnen in zitten?
Welk zou jij het liefste willen hebben? Het zwaarste? ... Met deze doosjes kan je ook een geluidenmemory spelen.


Na de geluidenbingo begon er plots een zeeroverslied.
Enkele meisjes zochten danspasjes op het lied.


Tine en Nur hebben de geluidendoosjes gerangschikt van licht naar zwaar.


In de leeshoek kon je het verhaal nog een keertje beluisteren.


Linde, Ben en Quinten zetten zich ver van de muziekhoek,
om het verhaaltje nog eens rustig te beluisteren.

Heel wat meisjes kozen er voor om samen een schatkaart te maken.
Ze tekenden een plattegrond van de klas en maakten hierop een route.


Samen bedenken ze een route voor op de schatkaart.

Ook de jongens kozen om een schatkaart te maken.


De schatkaart is eindelijk af!
Nu enkel nog een goede verstopplaats vinden voor de schat.

Tijdens het toonmoment vertelden de kinderen aan elkaar wat ze gedaan hadden.
Ook de kinderen met de schatkaart lieten zien wat ze hadden gemaakt.
Daarna mocht de rest van de klas de schat gaan zoeken aan de hand van deze kaart.


Samen zoeken ze naar de schat, met Ben voorop.

Uiteraard hebben we ook weer hard gewerkt!
De kinderen van het tweede leerjaar hebben al gewerkt met de getallen tot 100.
De kinderen van het eerste hebben hun derde woordje geleerd en dus ook een nieuwe letter.
Dit woordje (noot), en de letter (n), komen uit onze nieuwe klaszin.
Sam had donderdag nootjes meegebracht om uit te delen.
De kinderen vonden dit erg fijn... en lekker!
Onze nieuwe klaszin is "Ik eet een noot" geworden.


Tess en Silke hebben een mooie tekening gemaakt van onze nieuwe klaszin!


Kubra en Nur hebben een mooie tekening gemaakt van ons woord.

De kinderen van het tweede hebben ook flink gelezen met de leesmoeders.
Ik wil de mama van Nic en de mama van Tine dan ook graag bedanken!
Het was erg fijn dat jullie erbij waren!
Ondertussen las ik samen met het eerste leerjaar een verhaaltje en ja hoor...
ook zij konden al enkele woordjes meelezen.
(Leesouders kunnen zich elke week inschrijven op het blad op mijn deur.)

We zijn ook aan de slag gegaan met dingen die tijdens de praatronde werden verteld.
Sam had twee beertjes meegenomen en ze wilde graag mooie beren leren tekenen.
Al snel bleek dat niet enkel Sam dit wilde...
De kinderen hebben de beren stap voor stap leren tekenen.


De resultaten zijn prachtig!

Ook Jolien had iets bijzonders meegebracht naar de klas.
Het was een speciale verrekijker.
Als je er door keek, zag je allemaal mooie vormen en kleuren.
Enkele kinderen wilden ook graag zoiets maken, maar hoe heet zo'n mooi ding?
Ze hebben hier samen een onderzoekje over gedaan en natuurlijk ook eentje zelf in elkaar geknutseld!

Wat waren ze fier op hun caleidoscoop!

Vanaf volgende week wil ik volop starten met de onderzoekjes en ik hoop dat er ouders komen helpen in de klas! (Je kan je inschrijven op het blad op de deur.)

Een heel fijn weekend en tot maandag!

Evelien

woensdag 7 september 2011

verslag vergadering ouderavond

Klasgebeuren:
1.start met de kring waar de lln hun belevenissen mogen vertellen. ( niets te vertellen, mededeling, verhaal) Belangrijk dat de lln hier spontaan in zijn.
2.Vanuit de kring gaan we dan naar een opsplitsing in 2 groepen : voor de speeltijd komt het eerste leerjaar naar de instructietafel bij de leerkracht en gaat het tweede leerjaar zelfstandig werken . Zij kunnen na hun werk ook naar vrij hoekenwerk.
3.Na de speeltijd komen de kinderen weer heel even terug naar de kring om van hieruit terug aan het werk te gaan. Dit wil zeggen: het tweede leerjaar instructie en het eerste leerjaar zelfstandig werk. ( Dit blijft natuurlijk beperkt in het begin van het schooljaar daar ze nog niet helemaal zelfstandig kunnen werken)
4.We eten samen in de klas. De kinderen krijgen melk, water, appelsap. Ook tijdens de speeltijden krijgen de lln een koek en fruit op school. Ze moeten dan ook niet meebrengen ( enkel wanneer ze allergisch zijn voor iets)
5.In de namiddag starten we dan met onderzoeken die uit de kring zijn gekomen. Kinderen die geen onderzoek hebben gaan aan de slag in hoekenwerk maar ook dit is niet meer vrij ( er is steeds een opdracht aan verbonden)
6.we sluiten af in de afsluitkring waar we ons werk kunnen tonen of kunnen vertellen hoe we de dag vonden. Ook herhalen we hier meestal even wat we allemaal geleerd hebben.


-Hoe brengen we de dingen aan:
1ste leerjaar:
leren lezen:
We vertrekken vanuit een zin die in de kring is voorgekomen. Hieruit is het dan de leerkracht die de “beste” woorden uitkiest en deze gaat belichten. De eerste stap is een letter van het woord afzonderen (beginletter of middelste). Rond deze letter wordt dan uitgebreid gewerkt. Dit kunnen jullie zien aan de pakketjes die er per letter mee naar huis worden gegeven. De eerste dag leren ze de letter en het woord. De tweede dag doen we hier nog een verwerking op en leren we de letter schrijven.
Deze letters komen in een doosje zodat ook thuis kan geoefend worden.
Rekenen:
Voor getallenkennis en bewerkingen volgen we een leerlijn (cursus) die we zelf hebben samengesteld. Ook deze bestaat dit jaar uit pakketjes rond een bepaald thema. Voor meetkunde, metend rekenen proberen we onze leerstof uit de kring te gaan halen en zoveel mogelijk de reeële situaties erbij te betrekken.

We geven geen huiswerk mee. Wel per week een bundeltje op maandag dat kan geoefend worden thuis maar dit moet niet meer mee terug naar de klas.
Wat we wel vragen voor het eerste leerjaar is om thuis op regelmatige basis de letters in te oefenen en in het leesmapje te lezen en binnenkort het optellen/ aftrekken/ splitsen mee thuis in te oefenen.


2de leerjaar:
taal:
We beginnen met het herhalen van de schrijfletters waarna we voor spelling met woordpakketten werken. Meestal zullen deze pakketten ontstaan uit woorden van hun teksten. Na elke tekstbespreking nemen we een spellingsmoeilijkheid eruit en brengen we een woordpakket aan. De eerste les hiervan is de instructieles, nadien gaan de kinderen hun spelling inoefenen tijdens het zelfstandig werk. Ook taalbeschouwing, zinsbouw,… komt voor tijdens de tekstbespreking.
De hoofdletters worden ook systematisch aangeleerd maar eerst moeten de gewone schrijfletters gekend zijn.
Rekenen:
Ook in het tweede leerjaar hebben we een vaste cursus voor getallenkennis en bewerkingen. Maar voor meetkunde en metend rekenen halen we veel uit de kring. Ze leren dit jaar tot 100 rekenen en ook de maaltafels komen uitgebreid aan bod. Voor de maaltafels in te oefenen zullen de kinderen een doosje hebben met hun maaltafels dat ook mee naar huis wordt gegeven zodat dit thuis kan ingeoefend worden.

-onderzoek:
We werken in de namiddag met onderzoeken. Dit wil zeggen dat wanneer de kinderen iets meebrengen naar de kring of iets vertellen , we zoeken naar allerlei dingen om in de klas te doen. Omdat dit heel intensief is om zo veel mogelijk te onderzoeken met de kinderen van de eerste graad doen wij dit jaar een beroep op ouders die ons willen komen helpen met deze onderzoekjes. Zo leren de kinderen beter en sneller hoe ze juist moeten onderzoeken want we merken dat ze dit echt wel nodig hebben. We proberen ook steeds de onderzoeken uit de klas te vermelden op de blog zodat u steeds materiaal kan meegeven bij een bepaald onderzoek, of misschien leuke uitstappen kan aanreiken.

-huiswerkklas:
éen keer om de twee weken voorzien we een huiswerkklas. We spreken zelf de ouders van de kinderen aan die deze huiswerkklas kunnen gebruiken. Er is steeds plaats voor 6 kinderen. Het dient om de lln bij te werken maar ook een voorinstructie te geven


-kamp:
Het kamp is klas, per klas. We gaan niet samen op kamp. We zijn volop aan het zoeken naar een leuke kampgelegenheid en alle suggesties zijn welkom. We zoeken ook steeds ouders die meegaan op kamp. Voor het kamp zal ze ook altijd een kampavond zijn voor alle infomatie. We gaan 3 dagen ( 2 nachten) op kamp.


-nog nodig:
Jullie hebben al gehoord dat er doosjes nodig zijn voor de rekenoef. Tot 10, de maaltafels, de letters,….
Daarom zouden we willen vragen om 2 doosjes mee te geven naar de klas met hun naam op . Voor het eerste leerjaar is dat voor rekenen tot 10 en voor hun letters. Voor het tweede leerjaar is dit voor de maaltafels en hun woordpakketwoorden.


Ook dit is nog besproken geweest:

- kamp: Er is voorgesteld geweest om eens te horen bij ‘Het Jagershuis’. Ik ga zo snel mogelijk contact met hen opnemen. Verder heb ik ook van een freinetleerkracht in de eerste graad in een andere school een kampplaats doorgekregen van een doe-mee-boerderij die ze de moeite waard vond. Ook met hen ga ik contact opnemen.
Uiteraard mogen jullie ook nog steeds andere verblijven voorstellen!


- begeleiding ouders: Op mijn deur van de klas zal er wekelijks een blad hangen waar jullie je namen kunnen noteren als je wil komen helpen met het onderzoek in de klas of met het lezen.

- uitstap: Ik had al vermeld dat we met de klas graag naar een dierenarts zouden gaan om te kijken hoe je zieke hondjes moet verzorgen. Maandag mogen we om half 2 naar een dierenarst gaan in Diest. Het is dichtbij de school gelegen (Parklaan 1, Diest). Daarom gaan we te voet hier naar toe. Zijn er ouders die mee willen gaan om te begeleiden?

Indien er nog vragen zijn, altijd welkom in onze klas.


groetjes,

Evelien

luizencontrole

Beste pitters,

Donderdag 8 september a.s. vindt de eerste preventieve luizencontrole plaats.

Mogen wij u daarom vragen om:

- de haren van je kind te wassen
- de haren goed te doorkammen
- geen gel in de haren te doen
- de haren van de meisjes in 1 staart te doen

Mocht uw zoon en/of dochter last hebben van beestjes in de haren, krijgt hij/zij een brief mee naar huis.

Onderaan de brief vindt u een antwoordstrookje. Het is belangrijk dat u deze strook correct invult en terug meegeeft met uw kind, op de eerstvolgende dag dat hij/zij
aanwezig is op school.

Voor verdere vragen, informatie en/of advies kan u altijd terecht bij de leden van het kriebelteam.

Wil je het kriebelteam versterken, spreek dan zéker iemand van ons aan!

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Britt (mama Victor, Arthur, Kamiel)
Kriebelteam.

maandag 5 september 2011

Nog wat nieuws uit ons klasje...

Uit een onderzoekje kwam vandaag de vraag hoe je een ziek hondje moet verzorgen.
Dit onderzoekje is de ideale gelegenheid om een uitstapje te plannen bij een dierenarts,
of om een dierenarts uit te nodigen in de klas. Wie kan ons hier bij helpen?


Onderzoeksvraag: Hoe moet je een hond verzorgen als het ziek is?

Sommige kinderen hadden ook hun lievelingsknuffel meegebracht,
omdat dit vrijdag tersprake kwam tijdens de praatronde.
Enkele kinderen kozen om met de knuffels een toneeltje te maken.



Daarna hebben we de knuffels gerangschikt van klein naar groot.
We hebben ook nog gekeken hoe lang deze rij met knuffels was.
De kinderen van het tweede namen al snel de meetlat,
de kinderen van het eerste telden het aantal tegels om te weten hoe lang de rij was.



Als afsluiter heb ik vandaag het prentenboek "Woeste Willem" voorgelezen,
omdat dit mooi aansluit bij onze klaszin.
Ik heb een verteltas gemaakt rond dit boekje.
Morgen gaan we hier al enkele dingen uit verkennen tijdens hoekenwerk.
Als de tas de kinderen aanspreekt, mag die om de beurt met een kind mee naar huis.
Daar kan het samen met papa, mama, broer of zus aan de slag met de inhoud van de tas.
Op die manier hoop ik het (voor)lezen, op een leuke manier, te stimuleren.


Groetjes,

Evelien

klasavond

Ik wil graag iedereen bedanken voor de fijne klasavond!
Wie er niet bij kon zijn, mag mij steeds aanspreken voor wat uitleg.
Ik zal later deze week ook nog een korte samenvatting van de klasavond op de blog zetten.

Verder hoop ik ook snel een gemotiveerde klasouder te vinden!

Ook leesouders en onderzoeksouders zijn zeker welkom!
Sommigen hadden zich al opgegeven, wat ontzettend fijn is!
Omdat sommige ouders niet elke week kunnen,
ga ik elke week zorgen voor een blad,
waarop je dan je naam kan invullen (als je kan helpen met lezen/onderzoekjes/uitstapjes...).


Alvast bedankt!

Evelien