zaterdag 23 mei 2015

Een kijkje in onze klas

Deze week deden we van alles met onze zintuigen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 



We herhaalden nog even samen met heel de klas de klok.

 
 
 


Tijdens atelier werden er 'monstervissen' gemaakt.

 
 
 


Joepie! We kregen lekkere aardbeitjes.
We moesten ze wel eerst nog eerlijk verdelen =)

 

De mama's en papa's en oma's en opa's kregen een rondleiding op onze mooie schooltuin.
Ook hun zintuigen werden verwend!
 

 
 
  
 
  
 
 
In de namiddag waren er weer allerlei leuke ideetjes.

 

 
  
 

 

 

Fijn weekend allemaal!
 
Lieve groetjes,
 
Evelien

Ons weekje


Waar zijn we mee bezig in de klas?

Eerste leerjaar:
Spelling: Schenk vooral aandacht aan woordpakketten 7 en 8.
                Deze woordpakketten gaan over 2-klanken (uu - ui - ...)
                en niet-klankzuivere woorden (me - ja - zo - ...)

Woordpakket 7: klankzuivere woorden - tweeklanken



deur
wieg
broek
kreuk
fruit
reus
knie
boek
vies
pruik
kleur
stier
stoel
bloem
vuist
deuk
drie
boer
kluif
buik

Woordpakket 8: niet-klankzuivere woorden



de
ze
ga
we
er
het
ja
pa
nu
sta
een
ma
na
te
sla
je
zo
me
bravo
paraplu


Lezen: Het AVI-niveau duidt het leestechnische niveau van jouw kind aan en
           daar oefenen we ook op in de klas.
           Alle dagen thuis oefenen blijft een must, maar vergeet niet dat vooral het leesplezier            kinderen aanzet tot lezen!
       
  • Staar je niet blind op het AVI-niveau van je kind, maar focus op het leesplezier. Laat je kind lezen wat het wíl lezen, ook al haalt het op school een hoger of lager AVI-niveau.
  • Laat zien hoe leuk lezen is. Plan samen leestijd in, waarin jij ondertussen ook zelf je favoriete boek leest.
  • Ga met je kind naar de bibliotheek. Leer het boeken kiezen.
  • Blijf voorlezen! Kinderen genieten van luisteren naar verhalen. Het motiveert hen om zelf ook te lezen.


Rekenen: Alle strategieën van hoofdrekenen werden nu aangeleerd in de klas en worden nog volop
               ingeoefend.
               De basisregel is altijd: IK TEL SOORT PER SOORT!
               Ik geef ze op een rijtje:
                       - boven- en onderburen: + 1, +2 en - 1, -2
                       - Tweelingen: 1 + 1 = 2 en 2 - 1 = 1
                                               8 + 8 = 16 en 16 - 8 = 8
                       - De brug over 10 - Tellen met handen en voeten: 9 + 4 = 10 + 3 = 13
                                                                                                           7 + 6 = 10 + 3 = 13
                       - Cirkelrekenen optellen (soort per soort): 14 + 2 = 10 + 6 = 16
                                                                                              11 + 5 = 10 + 6 = 16
                       - Cirkelrekenen aftrekken (soort per soort): OVER ==> 17 - 3 = 10 + 4 = 14
                                                                                                TEKORT ==> 11 - 5 = 10 - 4 = 6
                         TIP: LAAT DE VINGERS GEBRUIKEN!

Blijf ook oefenen op hoofdrekenen tot 10.


TWEEDE leerjaar:


Spelling:  Blijf goed herhalen wat we al gezien hebben.
                Schenk vooral aandacht aan woordpakketten 8 en 9.
                Deze woordpakketten gaan over de verlengingsregel. Schrijf ik nu een -d of -t?

Woordpakket 8: verlengingsregel


luid
vriend
hoed
goed
plint
strand
veld
geld
bloed
plant
kaart
staart
draad
mand
breed
kort
grond
krat
naald
kapot

Woordpakket 9: verlengingsregel

stoet
hart
hard
brand
brood
tijd
stad
vest
band
wasmand
krant
speld
graad
beest
sport
kruid
buit
graat
zand
zwembad

  Ook woordpakketten 6 en 10 blijven erg belangrijk.
               

Woordpakket 6: ei – ij

einde
geheim
paleis
paleizen
steiger
eigen
meisje
leider
beide
lakei
dreigen
pleister
dweil
prei
reizen
eikel
domein
reiger
fontein
zeilen

We hebben een nieuw ei-lied. Het eerste stukje kennen we al, het tweede zijn we nog aan't oefenen.

DEEL 1:
Ik ga op reis in de maand mei,
Naar het woordenland van ei.
De trein die stopt er aan elk sein.

Het spoor is steil, loopt langs de hei.
Naast de grote eik op’t plein.
Ik brei en klei in de trein!

En met wat water in een teil
Sop ik nadien weer alles rein.
Ik zie een schipper met een zeil.
Ik zie een boer met een zeis.
’t Is een hele gekke reis!

DEEL 2:

Aan het einde van de reis
Zie ik een groot geheim paleis
Op een domein met een grote fontein.

Op het domein woont een reiger,
Die vliegt vaak over de steiger,
En eet elke week weer prei.

Een meisje, werkend met haar dweil,
Ze roept de leider en lakei,
Ze nemen beiden snel een eikel
En ze gooien op de reiger
Die op zoek gaat naar een pleister!

Woordpakket 10: au – ou

paus
blauw
flauw
klauw
grauw
gauw
saus
kauwen
Laura
snauw
pauw
augustus
In het woordpakket zitten alleen woorden met “au”. Deze woorden worden in een “au”-verhaal of “au-lied” gegoten. Alle andere woorden schrijf je met “ou”
Denk eraan om tijdens het inoefenen en in dictees “ou”-woorden toe te voegen.
                Mogelijke “ou”-woorden in het tweede leerjaar:
Jou – zou – oud  – fout – goud  – hout  – jouw  – koud – oud – stout – vrouw – gebouw – ouders – nou – kabouter – fout – koud – ouders – stout – trouwen – wou – oudste – zouden – bouwen – mevrouw – schouders

Lezen: Het AVI-niveau duidt het leestechnische niveau van jouw kind aan en
           daar oefenen we ook op in de klas.
           Alle dagen thuis oefenen blijft een must, maar vergeet niet dat vooral het leesplezier            kinderen aanzet tot lezen! 
          
  • Staar je niet blind op het AVI-niveau van je kind, maar focus op het leesplezier. Laat je kind lezen wat het wíl lezen, ook al haalt het op school een hoger of lager AVI-niveau.
  • Laat zien hoe leuk lezen is. Plan samen leestijd in, waarin jij ondertussen ook zelf je favoriete boek leest.
  • Ga met je kind naar de bibliotheek. Leer het boeken kiezen.
  • Blijf voorlezen! Kinderen genieten van luisteren naar verhalen. Het motiveert hen om zelf ook te lezen.


Rekenen: Alle strategieën van hoofdrekenen werden nu aangeleerd in de klas en worden nog volop
               ingeoefend. 
               De basisregel is altijd: IK TEL SOORT PER SOORT
               Ik geef ze op een rijtje:
                       - boven- en onderburen: + 1, +2 en - 1, -2
                       - Tweelingen: 10 + 10 = 20 en 20 - 10 = 10                                              
                       - De brug over 10 - Tellen met handen en voeten: 9 + 4 = 10 + 3 = 13
                                                                                                           7 + 6 = 10 + 3 = 13
                       - Cirkelrekenen optellen (soort per soort): 44 + 22 = 60 + 6 = 66
                                                                                              51 + 5 = 50 + 6 = 56
                       - Cirkelrekenen aftrekken (soort per soort): OVER ==> 87 - 3 = 80 + 4 = 84 
                                                                                                TEKORT ==> 91 - 15 = 80 - 4 = 76
                         TIP: LAAT DE VINGERS GEBRUIKEN!
 
Blijf ook oefenen op de maaltafels en hoofdrekenen tot 20.

 

donderdag 21 mei 2015

Klasafsluiting

Lieve (groot)ouders,

Morgen hebben we weer een klasafsluiting.
Jullie zijn allemaal welkom in onze klas om 14.45 uur.
We nemen jullie dan graag mee naar buiten voor een kijkje in onze mooi schooltuin.

Hopelijk tot morgen!


Klas Evelien

woensdag 20 mei 2015

Oudercontacten



De oudergesprekken gaan door op:

maandag 15 juni

16.00 uur
 
16.20 uur
 
16.40 uur
 


dinsdag 16 juni

16.00 uur
 
16.20 uur
 
16.40 uur
 


woensdag 17 juni

19.20 uur
 
19.40 uur
 
20.00 uur
 


Donderdag 18 juni

16.00 uur
 
16.20 uur
 
16.40 uur
 

maandag 22 juni

16.00 uur
 
16.20 uur
 
16.40 uur
 


dinsdag 23 juni

16.00 uur
 
16.20 uur
 
16.40 uur
 


woensdag 24 juni

19.20 uur
 
19.40 uur
 
20.00 uur
 


Donderdag 25 juni

16.00 uur
 
16.20 uur
 
16.40 uur
 

 
Je kan je naam en de naam van jouw kind noteren op het blad in de gang of je stuurt mij een mailtje.
Alvast bedankt!
 
Evelien