zaterdag 24 september 2011

Vrijdag

Wat een leuke dag vandaag!
Voormiddag hebben we weer hard gewerkt.
En niet enkel hard, maar ook heel rustig!
Dat verdiende een pluim!
De kinderen van het tweede maakte hun dictee en hun rekenpakketje af.
De kinderen van het eerste herhaalde de lettertjes en de rangtelwoorden.

Vlak na de middag kwam ik de klas binnen.
Maar ik moest wachten aan de deur en ik mocht zeker niet kijken.
Een tijdje later mocht ik eindelijk de klas binnen.
De kinderen hadden heel de klas opgeruimd!
Boekjes mooi gelegd, kleurtjes gesorteerd in de bakjes, bankjes afgewassen, borden proper gemaakt, ...
Ik wist even niet goed wat zeggen!
Zo lief!
Bovendien kreeg ik nog een heerlijke massage.

Daarna was er nog een tekstenronde en hebben we onze nieuwe klastekst gekozen.

Het meisje
Ze gaat naar oma.
Ze is verjaard.
Ze kreeg een hond.
Ze ging wandelen.
Ze was blij met haar hond.
Ze ging in het bos.
Ze is verdwaald.
Ze ziet een vogel in de boom.
Ze had een ei.
einde

En...toen was het tijd voor vrije werktijd. Joepie!
De kinderen mochten een hoekje kiezen om in te spelen.

Jolien, Nur, Tess en Anouk hebben een prachtig schilderij gemaakt voor in de overdekte speelplaats.


Nette had een prachtig doe-boek meegenomen naar de klas.
Samen met Silke, Nore, Linde en Karlijn maakten ze een prachtige tekening van een prinses.
Volgende week gaan we iets lekker maken uit het boek.



Sam, Nic, Emirhan, Tine en Renee speelden samen in de speelhoek.

Ook de verkleedkleren werden geprobeerd:

Rarara...wie is dit?


Quiten en Rozemarijn kropen gezellig achter de computer.

Ben en Lukas waren samen naar de tuinwerking.

Na de vrije werktijd was het tijd voor onze afsluitkring.
Ook de verteltas mocht weer met een kindje mee naar huis.
Jolien heeft ze meegekregen voor dit weekend.

Daarna was het onze weekafsluiting en we hebben er erg van genoten!

Groetjes en tot maandag!

ps: laat maandag (of via mail) iets weten of je mee kan op sportdag!

vrijdag 23 september 2011

Ons kamp

Dit jaar gaan wij op kamp naar De Kalei, in Dilsem-Stokkem, en dit van 2 tot en met 4 mei.
Plaats deze datum dus alvast in jullie agenda !
Exacte uren van vertrek en terugkeer, alsook wat we daar allemaal zullen beleven, dat komen jullie later nog wel te weten.

Wat we wél al weten is dat we 34 slaapplaatsen hebben (we betalen namelijk voor het gebouw en niét per persoon die mee gaat):
onze klas telt 20 personen (19 kindjes + Evelien), en... er kunnen dus 14 ouders mee, allemaal in de prijs inbegrepen !

We hebben gekozen voor een zelfkookformule (veel goedkoper dan vol pension), waarbij we (de ouders die meegaan) zelf voor ontbijt, middag- en avondmaal en tussendoortjes zullen zorgen.
Dus, hoe meer ouders er mee gaan, hoe beter.
De kindjes zullen ook eens zelf mogen koken.
Hoe dat in zijn werk zal gaan, wordt nog uitgedokterd.

Als jullie willen zien wat de Kalei is, dan kunnen jullie een kijkje nemen op volgende website:
http://www.dekalei.be

Wij (Evelien en Els) zullen in een later stadium nog een bezoekje brengen aan De Kalei, om alle activiteiten voor te bereiden.

Groetjes,
Evelien en Els

donderdag 22 september 2011

Donderdag

Vandaag was weer een erg leerrijke dag.
De kinderen van het eerste leerjaar hebben de cijfers 0, 1, 2 en 3 geleerd.
Ik heb zonet hun rekenpakketje verbeterd en ze hebben dit heel goed gemaakt!
Daarna hebben ze de letter ‘b’ leren schrijven.
Dit ging nog niet zo goed bij iedereen, maar morgen oefenen we weer!
En zoals we al hebben ondervonden: oefening baart kunst!
Ik geef morgen ook een leeg schrijfblaadje mee, zo kan je met je kind eventueel nog extra oefenen thuis.

De kinderen van het tweede leerjaar hebben samen met Lisa de letters en de letterverbindingen herhaald.
Ook hebben ze de woordjes van het dictee nog geoefend, want morgen is het weer zo ver!
Daarnaast hebben ze ook nog oefeningen gemaakt over optellen tot 20 met brug.

Vlak na de middagspeeltijd kwam er een mama Frans geven in de klas.
We hebben de dagen in het Frans geleerd! Lundi, mardi, mercredi, jeudi, vendredi samedi et dimanche.

Daarna was het hoekenwerk en onderzoekstijd.
We zijn bezig met 3 nieuwe onderzoekjes:
- een onderzoekje over Thailand
(hoe ziet Thailand eruit? Wat eten ze in thailand? Hoe zien de huizen eruit? ...)
- een onderzoekje over paarden en paardrijden
(hoe heet een papapaard, een mamapaard en hun kind? Welke soorten paarden zijn er? Hoe kan je goed paardrijden? ...)
- een onderzoekje over slapen
(hoelang slaapt onze klas? Wie slaapt het langst? Wie het kortst? Hoe lang slapen we samen? Waarom slapen we eigenlijk? En hoe zit dat nu precies bij de dieren?)

Indien iemand leuke ideetjes of informatie heeft over deze onderzoekjes, dan laat je het ons maar weten!

Na de laatste speeltijd was het weer tijd om te lezen. De kinderen van het tweede lazen samen met de mama van Nic en de mama van Tine. Beatrice en Nancy, heel erg bedankt!
Miek van de derde graad was ook komen lezen met een klein groepje, want 3 leesouders zou ideaal zijn!
Ondertussen las ik samen met het eerste leerjaar. De kindjes van het eerste leerjaar hebben hun eerste leesblaadje mee naar huis gekregen, zodat er ook thuis geoefend kan worden.
Dit steekt in een oranje mapje. Net zoals bij het blauwe mapje, moet dit elke dag ook terug mee naar school.

Tenslotte hebben we vandaag ook hard gezongen in de klas. We hebben samen ons eerste liedje geleerd en dit was ontzettend fijn!
We moeten wel nog hard oefenen ;-)

Groetjes en hopelijk tot morgen bij de weekafsluiting!

Evelien

woensdag 21 september 2011

Leesmoeders

Ik wil graag nog een oproep i.v.m. het lezen in de klas.
Ouders die kunnen/willen helpen tijdens ons leesmoment op donderdag (na de laaste speeltijd) zijn echt meer dan welkom!
Op die manier kunnen we met kleinere groepjes werken en kunnen we de kinderen extra begeleiden.

Alvast bedankt!
Evelien

Sportdag

Volgende week vrijdag 30/09 is er een leuke sportdag voorzien.
Voormiddag doen we een fotozoektocht en namiddag lopen we mee met de demerjogging.
Ook hier hebben we helpende ouders nodig.
Als je graag wilt helpen, laat je maar iets weten!

Alvast bedankt!
Evelien

De week is alweer begonnen!

Maandag
Maandag hebben we een nieuwe klaszin gekozen.
De rijmpjes die de kinderen van het tweede leerjaar hadden gemaakt waren heel erg leuk!
Daarom hebben we dan ook het leukste rijmpje gekozen als nieuwe klaszin, namelijk 'de roos is boos'.

De kinderen van het eerste hebben het woordje 'roos' geleerd en de letter 'r'.

We hebben ook nog hard gerekend.
Wat staat laatste of voorlaatste?
Wat is links of rechts?
Wat is het langst?
Wat staat in het midden?
...
Dit hebben we nu al hard geoefend in de klas!
Daarom starten we donderdag met de cijfers 0,1,2,3.
De kinderen van het tweede leerjaar hebben weer hun nieuw woordpakket gekregen en hebben al hard geoefend.
Daarnaast zijn ze ook begonnen met optellen tot 20 met brug.
Dit gaan we deze week nog goed oefenen.

Namiddag was het weer tijd voor onderzoekjes en hoekenwerk!
Enkele foto's:


Nette leerde enkele kinderen iets knutselen. Ze noemen het 'een happertje'.


Nic en Linde verdeelden noten voor alle kinderen, zodat elk kind evenveel noten had.
Dat hebben ze heel goed gedaan!


Emirhan, Ben, Quinten en Lukas deden een onderzoekje over kristallen en diamanten.
Lukas had thuis al vanalles erover gezocht. Erg fijn!
En ook Emirhan was al opzoek gegaan naar leuke informatie en had een boek meegenomen over speciale stenen.


Sam en Nur deden samen een onderzoekje over tanden. Waarom vallen onze tandjes uit?
Wat als je je tandjes niet goed poetst?...


Rozemarijn en Nore deden dan weer een onderzoekje over onze nootjes.
Ze hadden zelf ook een gedichtje erover geschreven.
"Ik eet een noot
dat maakt me groot."


Tine en Anouk mochten vandaag even terug naar de kleuterklas.
>Ze leerden de kleuters van Mireille onze nieuwe letter 'r'.
Ze hebben dat heel goed gedaan!


Tenslotte kozen Karlijn en Kubra voor onze computerhoek.


Na de laatste speeltijd zijn we dan nog naar de bib geweest.
Iedereen mocht één boekje kiezen voor in de klas.
We gaan proberen om om de twee weken met de klas naar de bib te gaan.
Het was trouwens heel fijn dat de mama van Anouk mee is geweest!

Al de bibboekjes verzamelen we op ons paars boekenrekje.

Dinsdag
De kinderen zijn vandaag voor de eerste keer dit schooljaar gaan zwemmen.
Sommigen gingen met een klein hartje naar het zwembad en anderen zijn echte waterratten.
Maar tijdens het vrij spelen, speelden ze allemaal leuk samen!
Ik wil nog heel graag de mama van Nic, de mama van Kubra en de papa van Quinten bedanken voor hun hulp tijdens het aan- en uitkleden van onze kapoenen.

Na het zwemmen was het alweer bijna speeltijd.
We hadden dus niet meer echt tijd om te werken.
Dit is dus een foutje in mijn weekplan, waar ik de volgende keer rekening mee ga houden.

Maar...na de speeltijd zijn we er weer helemaal ingevlogen.
De kinderen van het eerste leerjaar leerden de letter 'r' schrijven. Niet gemakkelijk!
Want het lijkt toch wel een beetje op onze letter 'z'.
De kinderen van het tweede leerjaar hebben de gekozen klastekst besproken.
Veel kinderen vergeten een punt op het einde van de zin.
We hebben dit daarom geoefend met onze klastekst.


Woensdag
Vandaag zijn we gestart met onze talentenweide.
We hebben allemaal onze eigen talenten, iets dat we heel goed kunnen!
De kinderen zochten voor elk kind een talent.
Het was heel fijn om al die positieve dingen over elkaar te horen.
Elk kindje heeft nu één talent (bloemblaadje) bij zijn/haar foto.
Als we een nieuw talent in de klas ontdekken, wordt dit in de kring besproken en komt er een bloemblaadje bij.
Elk kind kan maximum 5 bloemblaadjes krijgen.
Als we dan nog een nieuw talent ontdekken bij een kind met al 5 bloemblaadjes,
dan moet hij/zij eerst een een bloemblaadje doorgeven aan een ander kind.

Na de speeltijd hebben de kinderen van het eerste leerjaar het woordje 'boos' en de letter 'b' geleerd.
Daarna zochten we woordjes die begonnen met de 'b' en dat waren er heel wat:
belle en het beest, buik, bus, bank, boom, boot, ben, bal, bos, been, bel...

De kinderen van het tweede leerjaar hebben eerst hun woordjes van het woordpakket geoefend.
Daarna hebben we samen nog rekenoefeningen gemaakt, want optellen tot 20 met brug is niet zo gemakkelijk.


Emirhan oefent samen met enkele kindjes van het eerste leerjaar de letters uit het letterdoosje.

Groetjes,
Evelien

zondag 18 september 2011

Zwemmen

Dinsdag is het zwemmen!

meebrengen:
-zwembroek/pak
-2 handdoeken
-badmuts
-eventueel zwembril

Als er ouders zijn die willen meegaan voor het begeleiden van de kinderen in het zwembad,
of mee willen helpen met het aan en uitkleden. Zeker welkom!!

vrijdag 16 september 2011

Weer een week voorbij!

Er is weer een weekje voorbij en de kinderen hebben weer een heleboel bijgeleerd.
De kinderen van het eerste leerjaar hebben een nieuw woordje (vis) en letter (v) geleerd.
Dit ging heel erg goed!

Een voorbeeld van een vrije tekst over het woordje 'vis'.

De kinderen van het tweede leerjaar hebben veel gerekend met de getallen tot honderd.

De kinderen legden tijdens hoekenwerk de getallen in de juiste volgorde.

Op donderdag hebben we ook weer gelezen na de laatste speeltijd.
De papa van Silke en de mama van Tine zijn komen helpen. Heel erg bedankt!
Het zou nog leuker zijn als we meer leesouders hebben.
Op die manier kunnen we met kleinere groepjes werken.
(Je kan je altijd inschrijven op het blad op mijn deur.)
Er waren deze week jammer genoeg ook geen onderzoeksouders in mijn klas,
dus moest je kunnen/willen helpen, dan zou je ons er een groot plezier mee doen!

Vandaag kwam het hondje van Tess nog op bezoek in de klas.
Tess heeft nog maar pas een hondje gekregen. Echt een schattig ding!

De klas was super enthousiast en iedereen wou de puppy eens vasthouden.

Op vrijdag is het om de twee weken vrije werktijd samen met de klas van Karolien.
De kinderen konden nog eens echt spelen in de verschillende hoekjes na al dat harde werk!
Enkele sfeerbeelden:


De speelhoek


De bouwhoek


De knutselhoek


Bloemschikken


Een danshoek


De muziekhoek

Ouders die graag willen helpen mogen dit uiteraard altijd!
Als je graag kookt, knutselt, breit, timmert...
en je wil dit graag met eens doen met een groepje kinderen tijdens vrije werktijd,
dan laat je het ons maar weten!
Vandaag kwamen er bijvoorbeeld in de klas van Karolien (groot)ouders helpen met bloemschikken.

Een fijn weekend en tot maandag!
Evelien

dinsdag 13 september 2011

Dinsdag

We hebben vandaag weer hard gewerkt.
De kinderen van het eerste leerjaar hebben de letter 'ee' leren schrijven.
Dit was niet zo gemakkelijk.
Ze hebben ook hun rekenpakketje verder afgewerkt.
De kinderen van het tweede hebben de klastekst besproken.
Zij hadden gekozen voor voor de vrije tekst van Nic.

Vissen hebben geen wc dus plassen ze in zee.

We hebben gekeken wat er zo speciaal is aan deze zin.
Al snel ontdekten de kinderen de rijmwoorden en begonnen ze zelf zinnetjes te maken.

De gekke zinnetjes:
De koe zegt boe.
De rat zit in bad.
Een boek eet een koek.
De roos is boos.
De fee gaat naar zee.
De man kookt met een pan.
Het schaap is in een diepe slaap.
De noot ligt in de boot.

Nadien heeft het tweede ook gewerkt in hun rekenpakket.

In de namiddag was het tijd voor onderzoekjes en hoekenwerk.
Rozemarijn, Anouk en Linde wilden weten hoe je je goed moest verzorgen om niet ziek te worden.

Tess en Emirhan hadden de steentjes geteld die Tess bij had.
Het waren er 99! Net geen 100, daarom gingen ze er buiten nog eentje zoeken.
Ze kwamen terug met 2 steentjes, want ze konden niet kiezen.
Nu hadden ze er 101. Nadien heeft Tess de steentjes uitgedeeld.



De andere kinderen hadden gekozen voor een hoekje.


Karlijn, Quinten en Ben probeerden iets nieuw uit.
Samen onderzochten ze een techniekdoos in de bouwhoek.

Groetjes,
Evelien

Klasouder

Joepie! We hebben een klasouder!
Els (mama van Anouk) wil heel graag deze taak op zich nemen.
De klasouder helpt vooral bij alle organisatorische zaken die met onze klaswerking te maken hebben.
Zodat de klaswerking eigenlijk beter/makkelijker verloopt.
Enkele voorbeeldjes:
het kamp, uitstapjes, betere werking in de klas (bijvoorbeeld de onderzoekjes).
Als er iets is, kunnen jullie ook altijd bij haar terecht.

Groetjes,
Evelien

maandag 12 september 2011

Een drukke dag

Vandaag was het een erg leuke, maar ook erg drukke dag.
In de voormiddag hebben we weer hard gewerkt.
De kinderen van het eerste leerjaar hebben het woordje 'eet' en de letter 'ee' geleerd.
Ze kennen nu al vier letters: i (van ik), z (van zee), n (van noot) en ee (van eet)!
Ze hebben hun letterdoosjes mee naar huis om thuis ook te oefenen.
Het doosje moet wel elke dag terug mee naar school.
(Zo kunnen we ook op school oefenen en kan ik de nieuwe letters er steeds bij insteken.)
Uitleg over het oefenen van de lettertjes vind je in het blauwe mapje van je kind.

De kinderen van het tweede leerjaar zijn begonnen met hun nieuw woordpakket.
Morgen krijgen ook zij hun taaldoosje mee,
met de woordjes van het woordpakket die vrijdag gekend moeten zijn.
Uitleg over het oefenen van de woordjes vind je in het blauwe mapje van je kind.

Karlijn en Kubra hebben tijdens hoekenwerk in de spelletjeshoek een spelletje gespeeld met de gekende lettertjes.
Ze hebben dit heel goed gedaan!



In de namiddag kregen we bezoek! De dierenarts kwam naar de school.
We zijn met de dierenarts mee gaan kijken naar de diertjes.
Daar legde hij uit hoe je ze goed moet verzorgen.
De kindjes stelden ook een heleboel vragen.


Hier laat de dierenarts zien hoe je een konijn best kan optillen.


Jolien pakt heel voorzichtig de cavia vast.


Natuurlijk zijn we ook gaan kijken bij de geitjes.
Hier liet de dierenarts zien dat de kleintjes mannetjes zijn.
En uit de uier van de mama kwam nog een beetje melk!

Terug in de klas ging iedereen aan het werk.
Iedereen had gekozen voor een onderzoekje rond de diertjes.
Ze hadden alles wat ze wilden weten gevraagd aan de dierenarts,
dus nu konden ze alles op papier zetten.
Daarna stelde iedereen zijn onderzoekje voor aan de rest van de klas.


Tess, Silke, Kubra en Nette kozen voor een onderzoekje rond de kip en het ei.



Linde, Emirhan en Nic kozen voor een onderzoekje over de konijntjes.



Nore, Ben, Rozemarijn en Renee wilden graag wat meer weten over hondjes.



Quinten, Tine en Lukas vertelden wat meer over de cavia's.



Sam, Jolien, Karlijn en Anouk wisten een heleboel te vertellen over de geitjes.




Als afsluiter kwam er nog een hondje van de oma van Nette op bezoek.

De kinderen waren super enthousiast en het hondje ook!


Uiteraard wou iedereen het hondje aaien!



Hij voelde zich al helemaal thuis in de klas!



De oma van Nette vertelde ook nog hoe je het hondje moest verzorgen. Heel fijn!

Groetjes en tot morgen,
Evelien

De verteltas

De verteltas over Woeste Willem is dit weekend voor de eerste keer met een kindje mee naar huis gegaan.
Ik had vrijdag een naamkaartje getrokken en het is het kaartje van Tess geworden.
Tess heeft de verteltas vandaag terug meegebracht.
Het was erg leuk om de fijne reacties van Tess en de mama van Tess te horen.
Daarom gaat de verteltas vrijdag opnieuw mee naar huis met een kindje.


Groetjes,

Evelien

vrijdag 9 september 2011

Dierenarts

De uitstap naar de dierenarts op maandag namiddag gaat niet meer door.
De dierenarts komt zelf op bezoek!
We mogen dan al onze vragen aan de dierenarts stellen en we mogen mee als hij onze schooldiertjes gaat verzorgen.
Daarom gaan we maandag allemaal onderzoekjes doen over dieren.
Hoe moet je een ziek hondje verzorgen?
Van welke vogel komt het eitje dat Nette mee had gebracht naar de klas?
Hoe moeten we onze geitjes, konijnen, cavia's... goed verzorgen?
Na de laatste speeltijd komt er als afsluiter nog een hondje op bezoek in de klas.

Hierdoor gaan we deze maandag nog niet naar de bib gaan, want de namiddag zit al goed vol.


Groetjes,
Evelien.

Wat hebben we nog allemaal uitgespookt?

We hebben deze week onze verteltas (over 'Woeste Willem') verkend tijdens hoekenwerk.


Schip ahoi piraatjes!

In de muziekhoek kon je met geluiden uit het verhaal een geluidenbingo spelen.
Daarnaast konden ze ook dansen op een zeeroverslied. Verder waren er ook geluidendoosjes om mee te experimenteren.
Wat zou er in het doosje kunnen zitten? Welke schat van de zee zou er kunnen in zitten?
Welk zou jij het liefste willen hebben? Het zwaarste? ... Met deze doosjes kan je ook een geluidenmemory spelen.


Na de geluidenbingo begon er plots een zeeroverslied.
Enkele meisjes zochten danspasjes op het lied.


Tine en Nur hebben de geluidendoosjes gerangschikt van licht naar zwaar.


In de leeshoek kon je het verhaal nog een keertje beluisteren.


Linde, Ben en Quinten zetten zich ver van de muziekhoek,
om het verhaaltje nog eens rustig te beluisteren.

Heel wat meisjes kozen er voor om samen een schatkaart te maken.
Ze tekenden een plattegrond van de klas en maakten hierop een route.


Samen bedenken ze een route voor op de schatkaart.

Ook de jongens kozen om een schatkaart te maken.


De schatkaart is eindelijk af!
Nu enkel nog een goede verstopplaats vinden voor de schat.

Tijdens het toonmoment vertelden de kinderen aan elkaar wat ze gedaan hadden.
Ook de kinderen met de schatkaart lieten zien wat ze hadden gemaakt.
Daarna mocht de rest van de klas de schat gaan zoeken aan de hand van deze kaart.


Samen zoeken ze naar de schat, met Ben voorop.

Uiteraard hebben we ook weer hard gewerkt!
De kinderen van het tweede leerjaar hebben al gewerkt met de getallen tot 100.
De kinderen van het eerste hebben hun derde woordje geleerd en dus ook een nieuwe letter.
Dit woordje (noot), en de letter (n), komen uit onze nieuwe klaszin.
Sam had donderdag nootjes meegebracht om uit te delen.
De kinderen vonden dit erg fijn... en lekker!
Onze nieuwe klaszin is "Ik eet een noot" geworden.


Tess en Silke hebben een mooie tekening gemaakt van onze nieuwe klaszin!


Kubra en Nur hebben een mooie tekening gemaakt van ons woord.

De kinderen van het tweede hebben ook flink gelezen met de leesmoeders.
Ik wil de mama van Nic en de mama van Tine dan ook graag bedanken!
Het was erg fijn dat jullie erbij waren!
Ondertussen las ik samen met het eerste leerjaar een verhaaltje en ja hoor...
ook zij konden al enkele woordjes meelezen.
(Leesouders kunnen zich elke week inschrijven op het blad op mijn deur.)

We zijn ook aan de slag gegaan met dingen die tijdens de praatronde werden verteld.
Sam had twee beertjes meegenomen en ze wilde graag mooie beren leren tekenen.
Al snel bleek dat niet enkel Sam dit wilde...
De kinderen hebben de beren stap voor stap leren tekenen.


De resultaten zijn prachtig!

Ook Jolien had iets bijzonders meegebracht naar de klas.
Het was een speciale verrekijker.
Als je er door keek, zag je allemaal mooie vormen en kleuren.
Enkele kinderen wilden ook graag zoiets maken, maar hoe heet zo'n mooi ding?
Ze hebben hier samen een onderzoekje over gedaan en natuurlijk ook eentje zelf in elkaar geknutseld!

Wat waren ze fier op hun caleidoscoop!

Vanaf volgende week wil ik volop starten met de onderzoekjes en ik hoop dat er ouders komen helpen in de klas! (Je kan je inschrijven op het blad op de deur.)

Een heel fijn weekend en tot maandag!

Evelien