woensdag 25 januari 2012

schaatsen!

Gisteren zijn we samen gaan schaatsen.
Het was super fijn!
Vandaag vroegen ze al om nog een keertje te gaan :p
Ik wil wel al de ouders die mee zijn gekomen bedanken voor hun hulp!
Want voor de meeste kapoenen was het toch wel erg spannend.
Maar ze hebben dat super gedaan op de schaatsbaan!
Het halen van de schaatsen ging super snel!
Enkele kinderen hadden hier een rekenonderzoekje over gedaan.
Eerst verzamelden ze al de schoenmaten van iedereen.
Daarna hadden ze het nog in een grafiekje gezet.
Uit het onderzoekje konden we zien welke schoenmaat er het meest en het minst voorkomt in de klas.
We zagen ook dat ik de grootste schoenmaat heb en Sam de kleinste.
Hier enkele sfeerbeelden van ons uitstapje (getrokken door de mama van Kubra). Bedankt voor de mooie foto's!


























Ook hebben we deze week al weer veel geleerd!
De poesjes hebben de 'sch' van schaatsen geleerd.
Dit bleek niet zo eenvoudig om te schrijven...
De hondjes hebben een nieuw woordpakket over de g en ch.
Want door het onderzoekje van Sam en Silke over 'dag en nacht'
zag ik dat ze nog problemen hadden met juist schrijven van de g of ch.

Voor rekenen hebben de poesjes en hondjes alles herhaald, maar in rekenverhaaltjes.
We gaan dit deze week nog wat oefenen.
Sommigen maakten ook eigen rekenverhaaltjes die we samen probeerden op te lossen.
Bijvoorbeeld over het aantal keren dat ze waren gevallen bij het schaatsen.
Daarnaast zijn de hondjes bezig met de digitale klok, want Tess vertelde over haar mooi digitaal uurwerk in de kring.

Lieve groetjes,
Evelien

zaterdag 21 januari 2012

deze week

Deze week zijn we in ons klasje gestart met het maken van een weekkrantje.
We kiezen een leuk onderwerp dat op dat moment leeft in onze klas.
Op het einde van de week komen al de dingetjes die we hebben verzameld
(tekeningen, tekstjes, liedjes) in ons krantje.
De titel van ons eerste weekkrantje is ‘allemaal sprookjes’ geworden.
We hebben gekozen voor deze titel omdat Sam in de kring vertelde dat ze naar de Efteling was geweest. Dit sprak de kinderen erg aan. Enkelen gingen aan de slag en schreven een prachtig sprookje. Dit sprookje hebben we met de klas gespeeld. Hier zie je enkele sfeerbeelden, maar op de volgende weekafsluiting willen ze het graag tonen aan jullie!


de koning en de koningin

doornroosje en roodkapje




onze 7 dwergen

en de slechte in ons sprookje: de heks




gelukkig was er nog onze... prins

Vanachter in ons krantje staat wat we allemaal hebben geleerd deze week.
En ja hoor, dat is een hele boel!
Het eerste leerjaar leerden over de ei en de ij.
Het tweede leerjaar leerden woordjes schrijven die beginnen met be, ge en ver.
Tijdens de tekstbespreking bespraken we het zelfgeschreven sprookje.
We kozen zelf een sprookjesfiguur en zette er het juiste lidwoord en een leuk bijvoeglijk naamwoord bij.
Ook hebben we hard gerekend!
Nic en Emirhan leerden ons de maaltafel van 3.
En we hebben nog wat geoefend op TE+TE met brug.
Het eerste leerjaar is gestart met het getal 10.
En zowel de poesjes als de hondjes oefenden nog met het kloklezen.

Er is ook nog verder gewerkt aan allerlei onderzoekjes.




Sam en Silke stelde het onderzoekje over de dag en de nacht voor.



Kubra toonde haar onderzoekje over haar hondje.



Nette toonde een tekening met allerlei lijnen en vormen. De kinderen konden hier een heleboel wiskundige dingetjes uithalen.



Tijdens de vrije werktijd wordt er nog steeds verder gedaan met ballet.



Nore en Karlijn stelde hun onderzoekje over jongleren op een leuke manier voor!Ook andere kindjes van de klas mochten een proberen te jongleren met 2 balletjes.Niet zo simpel!

Quinten en Lukas vertelden ons meer over de witte haai.



Ben en Nur vertelden ons iets meer over de leeuw.

In onze tentoonhal kan je al de onderzoekjes die af zijn bewonderen!Ook onze vrije teksten hangen op in de gang.

Het zijn echt pareltjes en willen graag gelezen worden!

Donderdag namiddag zijn we eventjes met de klas van Mireille naar de turnzaal geweest.We hebben activiteiten gedaan rond de axenroos, namelijk de bever en de poes.De poes staat voor genieten en dat hebben we zeker gedaan!De bever staat voor het helpen en zorgen. Ook dit hebben we om de beurt gedaan!Eerst bespraken we de diertjes en daarna deden we enkele relaxerende dingetjes met elkaar.




Lieve groetjes en een fijn weekend!

woensdag 18 januari 2012

Praktische informatie schaatsen

Lieve ouders,

Heel veel ouders zijn komen zeggen dat ze graag gaan mee schaatsen.
Super fijn!
We hebben dus zeker vervoer genoeg!
We vertrekken om kwart voor 1 naar de schaatsbaan, want we moeten om half 4 zeker terug zijn.

Alles nog een keer op een rijtje!

Wat mag je dinsdag niet vergeten:
- autostoeltje
- dikke kleren (dikke kousen, eventueel extra kousen, sjaal...)
- handschoenen!
- eventueel drinkbusje met water (ik neem zelf ook grote flessen water en koeken mee).
- een papiertje met de schoenmaat van je kapoen.

Lieve groetjes,
Evelien

dinsdag 17 januari 2012

kampvergadering

Lieve ouders,

Els (klasouder) en ik willen jullie graag uitnodigen op onze kampvergadering.
Die gaat door op donderdag 26 januari om 20.00 uur.

Groetjes,
Evelien

maandag 16 januari 2012

We gaan de uitdaging aan!

Geen brullende motoren of gierende banden.
Geen glanzend metaal of uitlaatgassen.
Wel super mooie en veilige zeepkisten die op vier wielen
een tocht maken in Diest.

Vrijdag voor de krokusvakantie doen we met heel de school een zeepkistentocht.
Elke klas in de lagere school maakt een eigen zeepkist.
Het doel is om een mooie zeepkist te bouwen die de eindstreep haalt.

Zijn er ouders geïnteresseerd om samen met ons de uitdaging aan te gaan?
We kunnen zeker hulp gebruiken!
(Ik denk aan een plan, materiaal, het in elkaar steken met de kinderen...)

Ik hang een blad op de klasdeur waar jullie je helpende handen kunnen op noteren.

Alvast bedankt!

we gaan volgende week schaatsen!

Joepie!
Volgende week kunnen we dinsdag namiddag (24 januari) in Hasselt gaan schaatsen!
We vertrekken waarschijnlijk direct na de middag.
Wie wil er met ons mee komen schaatsen?
Je mag dit altijd naar mij mailen of invullen op het blad aan onze klasdeur.
Gelieve er ook bij te zetten hoeveel kindjes je mee kan nemen.


Wat moeten de kinderen dinsdag zeker meenemen:
- warme kledij!
- handschoenen!
- autostoeltje!

zondag 15 januari 2012

schaatsen

Lieve ouders,

Omdat ik niet genoeg vervoer heb om deze week te gaan schaatsen,
stel ik het een weekje uit.
(Het moest nu ook allemaal een beetje snel gaan.)
Ik ga morgen naar de schaatsbaan bellen en vragen of ik de week erop dinsdag of woensdag met de klas kan komen schaatsen.
Ik hang dan een blad aan de klasdeur waar je jouw naam kan op invullen als je meekomt en hoeveel kindjes je kan meenemen.
Ik zal het ook nog op de blog zetten voor wie niet tot aan onze klasdeur geraakt.
Hopelijk kunnen we volgende week dan gaan schaatsen.

Lieve groetjes,
Evelien

zaterdag 14 januari 2012

schaatsen

Lieve ouders,

Ik ga proberen te regelen om dinsdag namidag (17 januari) of woensdag voormiddag (18 januari) te gaan schaatsen met de klas.
Ik had al eerder uitgelegd dat we er graag naar toe zouden gaan door het onderzoekje over schaatsen. Omdat we nu rond schaatsen bezig zijn, wil ik graag zo snel mogelijk er naar toe gaan.
Wie kan er dinsdag of woensdag rijden en mee gaan schaatsen?
Ikzelf kan ook rijden en dan zou ik nog zeker 4 auto's nodig hebben waar dan telkens 4 kindjes in kunnen.
Laat zo snel mogelijk iets weten (eventueel via mail) als je mee kan.
Indien ik genoeg vervoer heb, probeer ik zo snel mogelijk te bellen naar de schaatsbaan (waarschijnlijk in Hasselt).

Lieve groetjes,
Evelien

Verslag van de vergadering REKENEN eerste graad

6 december 2011

1) Scoop: in de toekomst wordt de talentenweide meer gericht op vaardigheden. Dit is in de praktijk nu al vaak het geval (vb. veters knopen). Voor de echte talenten (iets waar een kind goed in is, zonder dat dat specifiek aangeleerd is of kan worden) is er iets nieuws in ontwikkeling. Wordt vervolgd.

2) Karolien wordt geëxcuseerd wegens ziekte van haar dochtertje.

3) Toelichting van de methode REKENTRAPPERS voor hoofdrekenen door Ewoud, Isabel en Evelien.
Vaststellingen:
- Sinds de oprichting van de school is rekenen altijd een sterk punt geweest van De Pit.
- Tot nu toe werd er gewerkt met de methode Aerts/Dekkers.

Vanwaar dan de keuze over te stappen naar een andere methode?
- Aerts/Dekkers verschilde al met de methode die meestal in andere scholen wordt gebruikt, o.a. op vlak van getalbeelden en fasering.
- Bovendien was er ook een nadeel: bepaalde aspecten schoven te ver op (vb. maal- en deeltafels), waardoor men soms in het volgende leerjaar in de problemen kwam. Vandaar de zoektocht naar een nieuwe methode, om die tekorten weg te werken.
- Het gros van de basisscholen in onze scholengroep werkt intussen met Rekentrappers. Isabel, die uit het Eurekaonderwijs komt, was al bekend met Rekentrappers (Eureka ontwikkelde deze methode) en er was een positief aanvoelen rond deze methode na bijscholing (Karolien).

Vanwaar de keuze om omschakeling midden in het lopende schooljaar te doen?
- Om de omschakeling te versnellen.
- Omdat de methode gewoon aansluit op wat nu al geautomatiseerd is.
- De methode bereikt dezelfde doelen als de ‘moeilijkere’ methodes op een makkelijkere manier.

Hoe verloopt de omschakeling?
- In de kleuterklassen zijn de nieuwe getalbeelden al in gebruik.
- Vanaf volgend jaar wordt met deze methode gestart in het 1ste leerjaar. Het huidige 1ste, 2de en 3de leerjaar zullen ook verder werken met deze methode. In het huidige 4de leerjaar wordt de methode gebruikt om de differentiëren voor de leerlingen die met bepaalde aspecten moeite hebben.

4) Vragen
Deze methode maakt gebruik van rekenen ‘met de vingers’. Krijgen de kinderen dat nog ‘afgeleerd’?
Bedoeling is vooral om vaardig rekenen aan te leren. Vaardige leerlingen zullen hun vingers na een tijdje niet meer nodig hebben (automatisatie). Voor minder vaardige leerlingen is dit een handig hulpmiddel dat ze altijd ter beschikking hebben. Er is dan ook geen reden om dit hulpmiddel niet te gebruiken wanneer het nodig is.

Biedt deze methode voor rekensterke leerlingen voldoende ‘linken’ aan tussen leerstofonderdelen?
De uitvalsbasis is ‘handig rekenen’ (vb. +199=+200-1), maar daarnaast is er verdieping voor de rekensterke leerlingen door verschillende manieren aan te bieden om eenzelfde resultaat te bekomen.

Waarom wordt enkel hoofdrekenen uit deze methode overgenomen?
Omdat dit het meest problematische aspect is van rekenen en omdat de methode een aantal voordelen biedt om te starten met wiskunde in het secundair (rekenen onder nul adhv te veel/te kort-systeem).

donderdag 12 januari 2012

donderdag

Dag lieve ouders,

Wat een fijn dagje was het vandaag!
We hebben de verjaardag van Nette gevierd.
Hiep hiep hoera!
Iedereen deed weer erg zijn best om een mooie tekening te maken voor onze jarige.
Linde hielp Nette met het maken van een mooie kroon.



Ze trakteerde op zelfgemaakte cupcakes. Mmmmmmmm...
En we kregen een mooi doe-boek en een spelletje voor in de klas.
Dat kunnen we morgen al eens uitproberen.



Natuurlijk hebben we ook gewerkt.
De poesjes oefenden op het uur en het halfuur en de korte en lange klanken.
De hondjes maakten oefeningen op + tot 100 met brug.

Namiddag was het weer tijd voor onze onderzoekjes.

Emirhan en Nic onderzochten de tafel van 3. Ze hebben dit super knap gedaan!
Morgen worden ze 2 meesters die het gaan uiteggen aan de rest van de klas.


Nore en Karlijn waren nog bezig met het onderzoekje over jongleren.



Renee, Nette en Jolien zijn begonnen met het schrijven van een sprookje.
Nette wou wel nog eerst haar eigen wiscreatie afmaken.
Een tekenig met allemaal lijnen, vormen...



Sam wilde graag onderzoeken hoe het komt dat het dag en nacht wordt.
Samen met Silke ging ze aan de slag!



Kubra maakte haar onderzoekje over haar hondje af.



Rozemarijn was gaan schaatsen. Blijkbaar waren er nog een paar kindjes gaan schaatsen.
Schaatsen is wel niet zo een eenvoudig woordje,
de poesjes hadden de sch nog niet geleerd!
Op ons letterbord werd het eventjes besproken.
Ze wilden hier graag een onderzoekje over doen.
Wat heb je nodig om te kunnen schaatsen?
Anouk, Tess en Rozemarijn gingen ijverig aan het werk.
We gaan ook proberen om te gaan schaatsen. Maar dan laat ik zeker nog iets weten, want dan zou het heel fijn zijn als er enkele ouders mee kunnen gaan.



Tine was nog bezig met haar schilderwerkje.



Quinten en Lukas bouwden in de bouwhoek.



Linde en Nur werkten verder aan hun eigen robot.



Lieve groetjes,
Evelien

Ps: Morgen is het geen weekafsluiting (zie blog Ewoud).

woensdag 11 januari 2012

Hier zijn we weer !

Hallo allemaal!
Hier zijn we weer. En ja hoor, we zijn er weer direct ingevlogen.

De poesjes hebben deze week de ui van uil en de eu van neus geleerd.
Vrijdag doen we weer een dictee.

Ook hebben ze het splitsen en het + en - tot 9 herhaald,
want volgende week starten we met het getal 10.


De buddy's vragen vaak of ze hun poesje nog eens mogen helpen!

De hondjes hebben ook al hard gewerkt!
Hun nieuw woordpakket gaat over woordjes die beginnen met be-, ge- en ver-.
Ook zij hebben hier vrijdag een dictee van.
(Ik doe er ook altijd een paar woordjes uit de vorige woordpakketten bij,
zodat ze die blijven herhalen.)
Ook hebben we het in de kring al af en toe gehad over de klok.
De poesjes zijn hier erg nieuwsgierig naar en de hondjes leggen graag uit hoe het uur en het halfuur werkt.
Zelf hebben ze nu ook al geoefend op kwart voor en kwart over.
Maar dit gaan we zeker nog oefenen in de klas.





En omdat we morgen starten met + tot 100 met brug,
hebben ze deze week al geoefend op + tot 20 met brug a.h.v. spelletjes.

Ook zijn er weer leuke onderzoekjes uit de kring gekomen.





Renée en Tess wilden graag een onderzoekje doen over Ballet.
Samen zochten ze naar leuke informatie en ze staken een kleine balletvoorstelling in elkaar.
Ook wij mochten meedoen met een paar basisposities. Knap gedaan!




Kubra heeft pas een nieuw hondje.
Ze wou hier heel graag een onderzoekje over doen.
Ze wil iets meer weten over het ras (herdershond) van haar hondje
en is nog bezig met haar leuk onderzoekje.


Nore had jongleerballen mee en wou hier mee leren gooien.
Maar ze is nog hard aan het oefenen, want het is niet zo simpel!


De jongens experimenteerden met een experimenteerdoosje.
Maar het was niet zo eenvoudig.

Sam was naar de Efteling geweest.
Ze had mooie boekjes mee met sprookjes.
We hebben samen met de klas onderzocht wat er zo speciaal is aan een sprookje.
Enkele kinderen gaan proberen om samen een sprookje te schrijven.
Ik ben erg benieuwd..

Verder kwam er tijdens de klasraad nog het voorstel om een visje in de klas te hebben.
Heeft iemand nog een aquarium ofzo en weet iemand een dierenwinkel met visjes waar we met de klas naar toe kunnen gaan?

Tenslotte wil ik nog even laten weten dat we morgen weer ons vast leesmomentje hebben.
Wie wil, mag zeker komen lezen!
Onze poesjes lezen nu ook een boekje in een groepje, want ze kennen bijna al de lettertjes.

Lieve groetjes,
Evelien


woensdag 4 januari 2012

bibliotheek

Lieve ouders,

Wie kan er maandag 9 januari met ons mee naar de bib?
We vertrekken direct na de laatste speeltijd (rond kwart voor 3).

Lieve groetjes,
Evelien

woensdag 28 december 2011

voorstelling en feestje

Lieve ouders,

Ik wil jullie graag laten mee genieten van nog enkele foto's van net voor de kerstvakantie!

In de laatste week deden we onze eerste voorstelling.
Super spannend voor onze kapoenen, maar ook voor mij!
Ik hoop dat jullie ervan hebben genoten.
Hier nog enkele foto's voor wie er niet bij kon zijn.


Jullie hebben waarschijnlijk allemaal een mooie uitnodiging gekregen.
Ze maakten er iets heel mooi van!


De voorstelling begon met een dansje.
Ze hebben dit heel knap in elkaar gestoken en aan elkaar geleerd.


In de babyhoek kreeg je informatie over het verzorgen van baby's, babymelk en een fotospel.


In de dinohoek kon je kijken naar een toneeltje over dino's.
En proeven van een heerlijk dinokoekje!


Bij Linde en Jolien kwam je een beetje in Thailand terecht.
Hun hoekje was mooi versierd.
Ze vertelden over dit mooie land en je kon proeven van een zelfgemaakte loempia.


Bij Nette en Silke werden je zintuigen getest.
Je moest goed zien, horen, proeven, ruiken en voelen.


Bij Renée en Karlijn was je diep in de zee.
Ze maakten een spelletje en gaven uitleg over de vis.


Tess en Rozemarijn deden de gekste dierengeluiden na.
Ra ra ra ... welk dier is ze hier?


Anouk en Nore vertelden over het onderzoekje slapen
en lazen een kort verhaaltje voor.


Sam en Quinten toonden hoe je je als een echte prins of prinses moet gedragen.

Tenslotte zongen we nog samen ons hak- en plaklied.

Vrijdag was er een feestje in onze klas.
Iedereen had een pakje gemaakt voor iemand van de klas.
Wat waren we nieuwsgierig.


We deden de stoelendans.
Wie geens stoel had, mocht zijn/haar pakje afgeven.

Enkele sfeerbeelden:







Geniet nog van de vakantie en tot volgend jaar!

dinsdag 20 december 2011

zwemmen!

Lieve ouders,

Donderdag gaan we weer zwemmen!
Wie kan/wil mee de kapoenen omkleden?

Groetjes,
Evelien