zaterdag 29 oktober 2011

De foto's van onze wandeling

We hebben samen een herfstwandeling gemaakt.
Niet zomaar een herfstwandeling!
We hebben tijdens de herfstwandeling leren kijken zoals kaboutertjes dan doen!

Wist je dat kabouters 2 mutsen hebben?
De rode muts is om te feesten,
maar de groene muts zetten ze op als ze niet gezien willen worden.
Weet je waarom een groene muts...?
Denk maar aan de diertjes die de kleuren van hun omgeving hebben,
omdat ze niet gezien willen worden door hun vijanden.
Omdat de kabouters gisteren veel te hard gefeest hebben,
konden ze er nu niet zijn.
Maar geen paniek!
Evelien, de papa van Nur en de papa van Ben namen hun taakje over.
De kabouters gebruiken al hun zintuigen om te kunnen genieten van al dat moois in de natuur.
Dus dat gingen wij ook eens proberen!
We mochten echter niet zomaar het kabouterbos binnen.
We moesten eerst het wachtwoord vinden door een raadseltje op te lossen.


We hebben leren voelen zoals de kabouters.
Kaboutertjes voelen niet met hun handen.
Als ze echt goed willen voelen, gebruiken ze het topje van hun neus.
Dit wilden we ook graag eens proberen!
Ook sommige dieren kunnen heel goed voelen.
Denk maar aan de mol die zijn weg moet vinden onder de grond.




Daarna kregen de patatjes en de egeltjes voelzakjes met daarin voorwerpen uit de natuur.
Ze moesten raden wat er in zat. Maar ze mochten niet piepen in het zakje!


Kaboutertjes voelen niet enkel anders dan wij, ze zien ook alles heel anders.
Ze zijn immers erg klein en moeten dus veel naar boven kijken.
We probeerden dit door een spiegeltje onder onze neus te houden.
Dit was wel erg gek en spannend. Want je zag niet goed waar je liep!
Ook muisjes kijken op die manier, ze moeten kunnen zien als er een vogel hen wil pakken.





We hebben ook de ogen van andere dieren besproken.
Vooral de ogen van insecten zijn heel gek!
Ze hebben namelijk heel veel kleine oogjes (facetogen).
Ook dit hebben we uitgeprobeerd. We zagen alles super veel keer.



Kabouters houden ook van heel veel kleuren. Het bos zit vol met mooie kleuren.
Iedereen kreeg een kleurenkaart en zocht een kleur in het bos dat op dat kaartje stond.



Het bos zit ook vol met lekkere geuren.
Kabouters hebben dan ook een heel goede neus.
Zo kunnen ze planten en dieren herkennen aan hun geur.

We hebben geroken aan enkele potjes. We moesten raden wat er in zat.

Ook dieren moeten goed kunnen ruiken.
Met geuren willen dieren vaak iets zeggen.
Bijvoorbeeld 'ga weg' (stinkdier) of 'dit is van mij' (hond).



Kabouters zijn ook echte snoepers.
Ze houden van de snoepjes uit de natuur.
We mochten proeven van snoepjes uit de natuur en moesten raden wat het was.
We bekeken ook een dennenappel waarin je de tandjes van een eekhoorn zag.
Diertjes snoepen uiteraard ook van al dat lekkers in de natuur.



We hadden nu al 4 zintuigen uitgeprobeerd. We moesten enkel nog luisteren naar de natuur.
We maakten het eventjes stil en luisterden naar al de geluiden om ons heen.
We hoorden water stromen en een paar vogeltjes fluiten.

Daarna was onze wandeling bijna gedaan.
We hadden onderweg nog een reiger gezien en een grote schildpad.

We eindigen onze leuke wandeling met een lekkere picknick.
En Emirhan trakteerde op lekkere cupcakes. Mmmm!






Na al dat lekker eten en vrij spelen vertrokken we terug naar ons klasje.

Groetjes van ons allen!

dinsdag 25 oktober 2011

dinsdag

We hebben weer een heleboel gedaan vandaag.
In de voormiddag hebben de patatjes het nieuw woordje haas
en de nieuwe letter aa geleerd.
Ook hebben ze leren splitsen tot 5.
Ondertussen oefenden de egeltjes tijdens zelfstandig werk hun woordpakket.
Na de speeltijd maakten de egeltjes een verslagje over onze wandeling.
Daarna maakten ze oefeningen over de getallenlijn tot 100.
De patatjes werkten ondertussen in hun letterpakketje tijdens zelfstandig werk.
Tijdens hoekenwerk koos iedereen voor een hoekje waar ze rustig aan de slag gingen.

Namiddag konden ze verder werken in hun hoekje of een ander hoekje kiezen als ze klaar waren.


Nette en Tess schreven ons verslagje in het mooi over op een blad.




Rozemarijn is begonnen aan een nieuwe vrije tekst. Heel knap!



Emirhan had een mooie foto gevonden van een zonsondergang.
Hij maakte hier een mooi werkje van.



Silke leerde Karlijn en Anouk hoe je een mooie tekening kan maken met alleen maar een potlood.
Ze had dit geleerd op de tekenacademie. Heel mooi!



Tine en Nur deden een onderzoekje over baby'tjes.

Is er misschien een mama met een baby'tje die eens even met de baby
op bezoek wil komen in de klas?
De kinderen zijn erg geboeid over dit onderwerp
en willen graag weten hoe je zo een lief baby'tje moet verzorgen.
Iedereen mag ook een foto meenemen naar de klas van toen hij/zij een baby was.
Dan kunnen we die samen eens bekijken en bij onze levenslijn hangen.



Kubra en Ben kropen gezellig in de zetel met een boekje.



Nore en Sam maakten een heleboel woordjes op de computer. Bravo!




Nic, Quinten en Lukas bekeken een filmpje over haaien.



Jolien en Renee zijn begonnen over hun onderzoekje over de dieren in de zee.
Het ziet er al erg mooi uit!

Na de laatste speeltijd lazen Nette en Silke het verhaaltje
'de mooiste vis van de zee' voor.
Ze hadden dit voormiddag samen voorbereid.




Daarna toonden enkele meisjes een dansje dat ze hadden geoefend.
Ze deden het twee keer voor, zo konden we de tweede keer meedoen.
Heel fijn!



Tenslotte aten we onze laatste nootjes van de picknick op.
Maar eerst deden we een klein spelletje met de okkernoten.
De egeltjes kregen om de beurt 5 okkernoten.
Ze mochten de okkernoten splitsen in 2 groepjes.
Eén groepjes lieten ze zien aan de patatjes.
De patatjes moesten kunnen zeggen hoeveel noten er nog in het ander groepje zaten.
Dat ging al erg goed!



Nette splits de 5 noten in 4 en ...

Groetjes,
Evelien

maandag 24 oktober 2011

een gezellige herfstdag!

Hallo allemaal!

We hebben vandaag een erg leuke dag achter de rug!
Onze dag begon zoals anders in onze kring.
Daarna gingen we een klein halfuurtje werken.
De egeltjes kregen hun nieuw woordpakketje.
Dit gaat over woorden met ooi, aai en oei.
Deze woordjes vind je terug in de boekentas.
De patatjes oefenden samen met Lisa optellen en aftrekken tot 5.
Dit ging heel erg goed!
Ook hun rekendoosje vind je normaal in de boekentas om thuis te oefenen.
Het is de bedoeling dat deze oefeningen nu geautomatiseerd worden.
Ze moeten dus steeds sneller de uitkomst kunnen zeggen.
Dit kan je dus zeker thuis oefenen met het rekendoosje.

Na onze korte werktijd vierden we de verjaardag van onze eerste jarige in de klas.
Emirhan is 8 jaar geworden en dat hebben we samen gevierd.
Emirhan mocht voor een keertje op de tafel gaan staan.
Eerst hebben we voor hem gezongen.
Daarna mocht iedereen om de beurt een vraagje stellen over zijn lievelingsdingen.
Wat is je lievelingskleur/dier/getal/...?
Daarna maakte iedereen een tekening voor Emirhan.
Op die tekening mochten enkel lievelingsdingen van Emirhan komen.
Ondertussen maakte ik samen met Emirhan zijn kroon.
Al de tekeningen werden gebundeld in een boekje
en op het einde van de dag kreeg Emirhan zijn boekje (cadeautje van de klas) mee naar huis.



Enkele voorbeelden uit het boekje.

Na het zingen en tekenen was het tijd voor onze herfstwandeling.
Maar... we hebben niet zomaar gewandeld!
We hebben tijdens de wandeling al onze zintuigen moeten gebruiken.
De papa van Nur en Ben zijn ook mee geweest.
Ik was heel blij dat jullie erbij waren! Bedankt!
Als ik al de foto's van de wandeling heb, zet ik ze op de blog.
Ik ga nu nog niets verklappen, want beelden zeggen vaak meer dan woorden.

Namiddag waren we terug in de klas.
Iedereen mocht een hoekje kiezen in thema van onze herfstwandeling.


Sam, Lukas, Quinten, Ben en Nic kropen in ons herfsthoekje.
Ze gingen al onze nieuwe dingetjes sorteren en ons herfsthoekje nog mooier maken!






Renee, Nore, Rozemarijn en Karlijn kozen voor de speelhoek
en maakten een toneeltje over onze wandeling.



Nur en Tine experimenteerden met de mooi herfstkleuren.Ze bekeken aandacht de mooi gekleurde blaadjes die we hadden gevondenen ze probeerden deze kleuren zelf te schilderen.




Kubra, Nette, Silke, Anouk, Tess, Linde en Jolien schilderen hun diertjes uit zoutdeeg.


Emirhan wilden met enkele stokken een boog maken.

Groetjes,
Evelien

zaterdag 22 oktober 2011

herfstwandeling

We zijn nu al een tijdje bezig rond de herfst
en daarom gaan we maandag de herfst eens echt van dichtbij bekijken!
We gaan de herfst echt ervaren door te kijken, luisteren, voelen proeven en ruiken.
Misschien ontdekken we dan nog nieuwe en mooie dingen voor op onze herfsttafel.
Om de herfst te kunnen beleven met al je zintuigen moet je niet ver gaan!
Daarom maken we een zintuigenwandeling in de buurt van de school.
We vertrekken net voor de eerste speetlijd
en als het mooi weer is picknicken we 's middags gezellig in de natuur.
De papa van Nur gaat met ons mee.
Als je ook zin hebt om mee te gaan, mag dit uiteraard.

ps: Zeker warme kleren aandoen!

Groetjes,
Evelien

donderdag 20 oktober 2011

Herfstfeest

Vrijdag 29 oktober geef ik een atelier in mijn klas van 13u00 tot 15u00.
Door het grote succes van de lekkere appelflapjes van Els gaan we die maken tijdens het atelier.
Wie wil er graag komen helpen?
Het atelier zal een voorbereiding zijn van een gezellig herfstfeest.
We gaan dus allemaal appelflapjes maken voor op het herfstfeest.

Groetjes,
Evelien

Van alles wat...

Lieve ouders,

We hebben weer een heleboel te vertellen.
We hebben dan ook niet stil gezeten!

Laten we beginnen met het prachtige toneelstuk dat we hebben gezien over nootjes.
En die nootjes zaten samen in een xylofoon. Meer gaan we nog niet verklappen.

Enkele sfeerbeelden:








We hebben er echt van genoten!

Daarna gingen we aan de slag in de klas.
We hebben nog vaak het liedje uit het toneelstuk gezongen.
We hebben tekeningen en verslagjes gemaakt over het toneeltje.
In het toneeltje hadden de nootjes ook een toverhoed!
Tijdens hoekenwerk mochten de kinderen kiezen voor een hoekje,
maar iedereen wilde graag een eigen toverhoed maken.











We hebben ook nog hard gewerkt.

De pattatjes (eerste leerjaar) hebben de letters herhaald en geschreven.
Ze doen dit met hun lettersherhalingsboekje.
Als het af is, geef ik het mee naar huis.
Ze hebben ook nog opgeteld en afgetrokken tot 5.
In de boekentas zit nu dus een letterdoosje en rekendoosje.
In het rekendoosje zitten de optellingen en aftrekkingen tot 5.
In het begin mag dit nog gelegd worden met materialen.
Mijn pattatjes hebben vandaag ook weer een nieuw leesblad meegekregen naar huis.
We hebben dit in de klas al geoefend.
Ze moeten dit vlug kunnen lezen.
Voor sommigen kan het geen kwaad als dit thuis nog eens gelezen wordt.

De egeltjes (tweede leerjaar) hebben hun woordpakket nog geoefend.
Ze hebben ook nog gewerkt met het 100-veld.
En ze hebben de tafel van 2 geleerd.
Eerst hebben ze zelf de tafel van 2 onderzocht en daarna hebben we gekeken wat ze hadden gevonden.
Ze hadden dit goed gedaan!
Zij hebben nu nu ook een rekendoosje met de maaltafel van 2 erin om thuis te oefenen.













Groetjes,
Evelien

maandag 17 oktober 2011

maandag

Ons dagje begon weer met een fijne praatronde.
Enkele kinderen vertelden een leuk verhaal.
Zo had Emirhan een speelgoedgeweer meegebracht met zachte 'kogels'.
Maar hoe ver kan je daar nu mee schieten?
Samen met Tess wilde Emirhan dit onderzoeken.
Rozemarijn had dit weekend tekstjes geschreven en las eentje voor in de kring.
Dat had ze mooi gedaan!
Samen met Nore wilde ze nog een tekstje schrijven.
Sam had een prachtige poster meegebracht van een prentenboek.
Maar waarom is de poster zo prachtig?
Hoe maak je een mooie poster?
Samen met Tine ging Sam een poster ontwerpen van ons boekje 'noten' in ons herfsthoekje.
Maar voor we konden beginnen met onze onderzoekjes, moesten we nog wat werken.

Nore had het boekje van vos en haas meegebracht en de kinderen waren hier erg enthousiast over. Onze nieuwe klaszin is dan ook 'ik ben vos en ik ben haas'.
De kinderen van het eerste leerjaar leerden vandaag het nieuwe woordje 'vos' en de letter 's'.
Daarna hebben ze gerekend (optellen en aftrekken tot 5).
Vrijdag kunnen ze hier hun rekenbrevetje van halen.
Elk kind heeft een eigen rekendoosje om thuis te oefenen.
Dit rekendoosje moet net als het letterdoosje elke dag ook terug mee naar school.
Op die manier kan er ook in de klas mee gewerkt worden.

De kinderen van het tweede leerjaar hebben ook hard gerekend (aftrekken tot 20 met brug).
Ook hier kunnen ze vrijdag hun rekenbrevetje van halen.
Daarnaast hebben ze het nieuwe woordpakketje gekregen.
Deze woordjes zitten ook in de boekentas, maar moeten ook elke dag terug mee naar school.
Het woordpakket gaat over woorden zoals ga, zo, nu en fee.
Tenslotte hebben we ook het 100-veld samen bekeken en besproken.

Namiddag was het dan tijd voor hoekenwerk en onderzoekjes.
Ik heb jammer genoeg geen fotootjes kunnen nemen, omdat de batterij van mijn fototoestel plat was.
Na de laatste speeltijd zijn we ook nog naar de bib geweest.
(We doen dit om de 2 weken.)

Morgen geef ik ook de oefenbundels mee.
Ik heb samen met Karolien afgesproken om de oefenbundels vanaf nu altijd op dinsdag mee te geven.

Groetjes,
Evelien