zaterdag 15 oktober 2011

Vrijdag

Vandaag was het een erg leuke en rustige dag!
Voormiddag hebben de kinderen flink gewerkt.
De kinderen van het eerste leerjaar hebben hun eerste letterdicteetje gemaakt op een blaadje.
Ik heb ze verbeterd en maandag moeten ze het nakijken en krijgen ze het mee naar huis in hun blauw mapje.
Zo kan je zien hoe jouw kapoen het heeft gedaan.
Ook de kinderen van het tweede leerjaar hebben weer een dicteetje gemaakt.
Als ze het maandag hebben verbeterd, krijgen ook zij hun dictee mee naar huis.
Het dicteeschriftje moet de dag erna wel terug meegegeven worden naar de klas.
Ik ga vanaf nu de dicteeschriftjes elke maandag meegeven.
Op die manier kunnen jullie ook zien hoe jullie kind het dictee heeft gemaakt.
Verder was het ook weer brevettenwerktijd.
De kinderen konden vrijdag een rekenbrevetje halen.
De kinderen zijn erg enthousiast over de brevetjes.
Het is iets nieuw in de eerste graad en dus nog een beetje zoeken,
maar we willen hier meer en meer mee werken.

Namiddag was het tekstenronde en hebben we een nieuwe klastekst gekozen.
Ook enkele kinderen van het eerste leerjaar lazen een zelfgeschreven tekst voor.
Knap!
Het is heel fijn om te zien hoe graag de kinderen van het eerste leerjaar willen lezen en schrijven.

En ja hoor...daarna was het vrije werktijd in de klas.
De kinderen mochten kiezen wat ze wilden doen.


Rozemarijn begon in haar 'vrije tekstenschriftje' aan een verhaaltje.



Nore, Linde en Silke wilden graag knutselen rond de herfst in de knutselhoek.


Sam kruipt in de computerhoek, maar niet om te spelen hoor!
Ze typt woordjes in Word.


Quinten en Lukas bekijken een filmpje over haaien dat Lukas had meegenomen.

Emirhan, Nic en Ben spelen met de auto's.

Renee, Karlijn, Tess, Nette en Kubra spelen samen in de speelhoek.

Nur en Anouk hielpen mee in ons tuintje (tijdens tuinwerking),
Jolien hielp met het proper maken van de dierenhokjes.

In de afsluitingkring konden we nog aan elkaar laten zien wat we hebben gedaan/gemaakt.
Linde, Nore en Silke toonden fier hun kunstwerkjes in de kring.

Silke had deze week een mooie tekening meegenomen naar de klas,
die ze thuis had gemaakt met herfstmaterialen.
Dit was heel knap gedaan!
Linde wilde dit ook graag eens proberen.
Ook Silke maakte nog een tekening.

Dit is nog niet alles!
Nu we meer weten over de diertjes in de herfst, hebben ze hier ook rond geknutseld.
Samen maakten ze prachtige egeltjes met zoutdeeg en herfstmaterialen van de herfsttafel.


Nore maakte ook nog een prachtige uil om op te hangen in ons herfsthoekje.


Groetjes en een fijn weekend!
Evelien

donderdag 13 oktober 2011

zwemweek!

Lieve ouders,

Volgende week dinsdag is het weer zwemmen.
Ouders die willen komen helpen zijn zeker welkom!

Groetjes,
Evelien

Nieuws uit ons klasje

Wat hebben we nog allemaal uitgespookt in ons klasje?
Een heleboel!
De kinderen van het eerste leerjaar hebben weer een nieuw woordje
en een nieuwe letter geleerd, namelijk het woordje 'nek' en de letter 'e'.
Deze letter is toch niet zo simpel, want het klinkt een beetje zoals de letter 'i'.
Je moet dus goed luisteren!
Maar... het is wel een 'makkie' om te schrijven, want het lijkt op onze letter 'ee'.
Verder hebben de kinderen van het eerste leerjaar twee nieuwe symbooltjes geleerd:
+ (plus, bijdoen) en - (min, wegdoen).
We hebben dit geoefend met onze nootjes, want we hebben bergen noten in onze klas.
De kinderen van het tweede leerjaar hebben hun woordjes geoefend voor hun dictee.
Ook hebben ze aftrekken tot 20 met brug goefend en de getallen tot 100.
Verder hebben we onze klastekst besproken
en gekeken wat die tekst zo mooi maakt
en hoe we ze nog mooier konden maken.

Ook tijdens de namiddagen hebben we vanalles gedaan tijdens hoekenwerk/onderzoek.

We hebben nog geoefend met scoubidou,
maar omdat niemand in de klas dit kon,
hebben we de hulp van kinderen in een andere klas ingeroepen.
Ze hebben ons goed geholpen. Heel fijn!



We hebben ondertussen ook een herfsthoekje in de klas.


Het is allemaal begonnen met noten...
Enkele kinderen brachten noten mee naar de klas.
Ik heb dan het prentenboekje 'noten' voorgelezen in de klas.
Muis heeft haar jas met grote zakken aangetrokken om noten te verzamelen.
Maar voor ze de kans krijgt
om ook maar één nootje te rapen,
komt er een storm die alle noten wegblaast.
Verdrietig sjokt muis naar huis terug.
Daar wacht haar een grote verrassing...

We hebben samen het boekje besproken.
Hoe wist muis dat het herfst was?
Samen hebben we een woordspin gemaakt over de herfst.
En wie spulletjes heeft i.v.m. de herfst, mag die zeker meenemen.
Morgen kunnen de kinderen die willen tijdens vrije werktijd knutselen rond de herfst.


Enkele kinderen hebben al onze noten gesorteerd en naamkaartjes bij gemaakt.
Ze hebben ook op elk kaartje geschreven hoeveel we er hebben.
Dit waren er erg veel.
We hebben zelfs over de 100 moeten tellen!



Enkele kinderen hebben een tekening gemaakt van diertjes in de herfst.
Heel mooi gedaan.

Deze week hebben enkele kinderen van de klas samen met kinderen van de 2de graad en klas Karolien een dansje gemaakt.
Dit hebben ze vandaag getoond in de grote zaal.
Dit was heel leuk gedaan!

nog wat klasnieuws:
-Vandaag is het kriebelteam nog eens naar de klas gekomen
en we hebben geen luisjes meer in de klas!
-Quinten had een blad mee uit de krant om mee te doen met een wedstrijd
om twee dagen gratis in de Efteling te verblijven.
De klas wil hier graag aan deelnemen.
Hiervoor moeten we 16 sprookjeswoorden uit Gazet van Antwerpen verzamelen.
Quinten heeft de eerste woordjes er al opgeplakt.
Als we al de woordjes hebben, moeten we een tekening maken
op basis van deze sprookjeswoorden.
Dit moeten we dan opsturen en het creatiefste werkje wint.
Dus als je deze krant hebt, kan je ons helpen met het verzamelen van de woordjes.

Groetjes,
Evelien

woensdag 12 oktober 2011

luizencontrole

Beste pitters,

Donderdag 13 oktober a.s. vindt een luizencontrole plaats.

Mogen wij u daarom vragen om:

-de haren van je kind te wassen
-de haren goed te doorkammen
-geen gel in de haren te doen
-de haren van de meisjes in 1 staart te doen

Mocht uw zoon en/of dochter last hebben van beestjes in de haren,
krijgt hij/zij een brief mee naar huis.

Onderaan de brief vindt u een antwoordstrookje.
Het is belangrijk dat u deze strook correct invult en terug meegeeft met uw kind,
op de eerstvolgende dag dat hij/zij aanwezig is op school.

Voor verdere vragen, informatie en/of advies kan u altijd terecht
bij de leden van het kriebelteam.

Wil je het kriebelteam versterken,
Spreek dan zeker iemand van ons aan!

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Britt (mama van Victor, Arthur, Kamiel)
Kriebelteam

maandag 10 oktober 2011

Maandag

Maandag is het altijd een drukke dag.
De kinderen van het eerste leerjaar hebben het nieuwe woordje 'mug' en de letter 'm' geleerd uit onze nieuwe klaszin.
De mug steekt in mijn nek.

We hebben ook 3 symbooltjes geleerd tijdens rekenen: < (minder dan), > (meer dan), = (evenveel als).
De kinderen van het tweede hebben hun nieuw woordpakket al geoefend.
Morgen krijgen ze ook de woordjes mee naar huis.
In onze vorige klaszin kwam het woordje worm voor.
Maar je moet goed opletten als je dit woordje schrijft!
De letter 'r'is namelijk een kleefletter, net zoals de letter 'l'.
Dit oefenen we nu met ons woordpakket.
Daarnaast hebben we ook gewerkt met de getallen tot 100 en samen met lisa werd optellen tot 20 met brug ingeoefend.
Namiddag was het weer tijd voor onze onderzoekjes en hoekenwerk.

Hier enkele fotootjes:

Enkele kinderen wilden graag SCOUBIDOUen.
Jolien had dit tijdens de praatronde laten zien en er waren nog kindjes die dit wel eens wilden proberen.
Maar het was niet zo eenvoudig als we dachten.
Vooral het begin is erg moeilijk!


Emirhan schreef een vrije tekst in de schrijfhoek.


Kubra en Nur kozen voor de spelletjes hoek.


Tine zat in de computerhoek en typte woordjes in 'Word'.


Nette en Renee zijn bezig met een onderzoekje over Spaanse kleren.


Silke en Karlijn tekenen onze nieuwe klaszin.


Lukas, Ben en Quinten onderzochten welke 'beyblade' het langste kon tollen.


Anouk en Rozemarijn doen een onderzoekje over het lichaam.

Ik en Karolien hebben vandaag geen tijd gehad om de oefenbundel voor thuis te maken,
maar morgen zit het in de gele kaft!


Groetjes,
Evelien.

zondag 9 oktober 2011

Vrijdag

Voormiddag was het werktijd en werd er hard gewerkt.
De kinderen van het eerste leerden onze nieuwe letter 'o' schrijven.
Daarna gingen we aan de hand een werkblad kijken of we de cijfers tot vijf goed kennen.
En ja hoor! Iedereen had dit goed gemaakt en kreeg een eigen brevetje.
Bravo voor het eerste leerjaar!

Vanaf nu gaan we elke week oefenen rond een bepaald deeltje van rekenen.
Op vrijdag wordt er dan gekeken of het gekend is en kunnen een eigen brevetje krijgen.
Je mag uiteraard ook thuis oefenen!
Voor het eerste is dat volgende week '<' '>' '=' tot 5.
Voor het tweede is dat volgende week optellen tot 20 met brug.

Ook het tweede heeft hard gewerkt.
Ze hebben een dictee gemaakt over het woordpakket en we hebben nog geoefend op optellen en aftrekken tot 20 met brug.
Vanaf volgende week krijgen ook de kinderen van het eerste leerjaar een dictee op vrijdag,
namelijk een letterdictee.
Je kan dit ook thuis oefenen.
In de oefenbundel voor thuis stop ik een leeg schrijfblad om te oefenen.

Ook hebben enkele kinderen hard gewerkt aan ons eerste krantje.
Het was allemaal nog heel erg zoeken.
We zijn er ook nog niet uit over hoe we ons volgend krantje gaan maken.
Gelukkig hebben we nog even tijd om hier over na te denken...

Namiddag was het vrije werktijd, indien al het werk al af was.
De kinderen konden kiezen in welk hoekje ze wilden "spelen".
Kindjes die nog niet alles af hadden, hebben samen met mij nog wat gewerkt.

Linde, Nur en Nette hadden een mooi verhaaltje gemaakt over de letters die het eerste leerjaar al kent.
We vonden het zo mooi dat het werd voorgelezen op de weekafsluiting.

En je kan het ook nog eens hier bekijken:











Groetjes,
Evelien

donderdag 6 oktober 2011

herrinnering!

HERINNERING :
gelieve de lijst ingevuld met je kind in de boekentas mee te geven, OF ze op de computer in te vullen en per mail terug te sturen naar els@peo.be
Alvast bedankt !

Lieve ouders,

In onze school is het altijd de gewoonte geweest om per klas een vriendenboekje samen te stellen. Dit vriendenboekje is een heel handig instrument, en kan bijdragen tot het leren kennen van andere kinderen van de klas én hun ouders.

Vroegere jaren nam de ouderverantwoordelijke dit grotendeels onder haar vleugels. Maar aangezien de functie van ouderverantwoordelijke niet meer bestaat, zullen de klasouders deze taak overnemen.

Hieronder vinden jullie een vragenlijst ivm gegevens over uw kind en uzelf. Deze vragenlijst zal ook in de schooltas van uw kind worden meegegeven.

Het is niet verplicht om deze in te vullen, maar het is wel altijd practisch om alle gegevens van de vriendjes in een boekje te hebben. Zo bent u ook zeker dat, als uw kind bij een vriendje wordt uitgenodigd, zijn/haar ouders weten waar je kind bang voor is of wat het niet mag eten, bijvoorbeeld.

Het vriendenboekje wordt enkel in de klas van je kind verdeeld, en dus niet over de hele school.

Als jullie akkoord zijn om jullie kind te laten opnemen in het vriendenboekje van zijn/haar klas, mag ik jullie dan vragen om de vragenlijst zo snel mogelijk in te vullen en ten laatste tegen 3 oktober terug mee te geven met uw kind ?

Graag hadden wij dit jaar ook een foto van uw kind in het boekje geplaatst. Zo is het makkelijker om een gezicht bij een naam te plakken. Mogen wij dan ook vragen om een fotootje (liefst een pasfoto) mee te geven of door te mailen naar : els@peo.be ?

Vriendelijke groeten,

Els Oosterlynck
Klasouder van Klas Evelien



Mijn gegevens voor in het vriendenboekje

Mijn familienaam : ..........................................................................................

Mijn voornaam : ..........................................................................................

Mijn adres : ..........................................................................................

..........................................................................................

Mijn telefoonnummer : ..........................................................................................

GSM-nummer Mama : ..........................................................................................

GSM-nummer Papa : ..........................................................................................

E-mail : ..........................................................................................

Mijn geboortedatum : ..........................................................................................

Ik ben een jongen / meisje (schrappen wat niet past aub)

Ik zit in (welk leerjaar of welke kleuterklas) : ..........................................................

Mijn mama is : ..................................................................................

Mijn papa is : ..................................................................................

Mijn broer(s) is(zijn) : ..............................................................................

Mijn zus(sen) is(zijn) : ..............................................................................

Als ik bij mijn vriendje ga spelen, is het belangrijk dat zijn/haar ouders weten dat ik:

.......................................................................................

.......................................................................................


Mijn hobby's zijn : ................................................................................

Mijn favoriete speelgoed : ...........................................................................

Mijn lievelingseten : ......................................................................

Wat wil ik nog meer over mezelf vertellen ? ...........................................................................

donderdag

Wat een leuke en lekkere dag vandaag!

Voormiddag hebben we nog wat gewerkt.
De kinderen van het eerste leerjaar hebben het nieuw woordje 'worm' geleerd
en de letter 'o'.
De letter 'o' lijkt wel erg hard op onze letter 'oo'!
We moesten soms heel goed luisteren om te horen of er een 'oo'
of een 'o' in een woordje zit.
Daarna hebben we nog wat geoefend met onze cijfertjes tot 5.
Dat lukt al erg goed bij iedereen!
De kinderen van het tweede leerjaar hebben nog geoefend met + en - tot 20 met brug samen met Lisa.
En vandaag heeft ook iedereen zijn brevetje gekregen van + en - tot 20 zonder brug.
Bravo voor iedereen!
(Sommigen hadden dit maandag al gekregen.)

Namiddag begon het kookatelier in onze klas.
We gingen vanalles maken met appeltes i.v.m. ons onderzoekje over appels.
We hebben een heleboel appeltjes van Ilse gekregen die met haar klasje naar een boomgaard is geweest. Waarvoor dank!
Opvallend waren de verschillende groottes van de appeltjes.


Enkelen kinderen hebben ze mooi gerangschikt van klein naar groot.

Eerst hebben we met heel de klas verse appelsap gemaakt.


Iedereen maakte zijn eigen glaasje appelsap.


En dan proeven maar...

Daarna werd de klas verdeeld in 4 groepjes.


Er was een groepje dat zorgde voor de lekkere appelflapjes.


Er was een groepje dat een mooie 'dambordcake' ging maken.



Er was een groepje dat onze receptie ging voorbereiden: menukaartjes en een mooi welkomstbord maken.


En er was een groepje dat een appelsapkraam ging maken voor op de receptie.


Na ons vast leesmomentje zetten we alles klaar voor onze kleine receptie.


Nette, Tine en Silke verwelkomden de ouders.



We hebben erg genoten van deze leuke en lekkere namiddag!
Ik hoop dat jullie ook hebben kunnen genieten van onze kleine proevertjes.

Ik wil nog graag de mama van Anouk, Nic en Nette bedanken voor hun hulp vandaag in de klas!

Groetjes,
Evelien

woensdag 5 oktober 2011

kleine receptie

Lieve ouders,

Donderdag namiddag gaan we enkele dingen proberen te maken met appeltjes.
Els (mama van Anouk) en Beatrijs (mama van Nic) komen helpen in de klas.
Om 15u30 nodigen we jullie allemaal graag uit
voor een kleine receptie in onze klas.
Zo kunnen jullie proeven van de kookkunsten van jullie kapoenen.

Na de laatste speeltijd is het ook ons vast leesmomentje,
dus je mag ook al vroeger komen om te lezen met een groepje.

Hopelijk zien we jullie allemaal morgen!

dinsdag 4 oktober 2011

kookactiviteit

Lieve ouders,

Door het onderzoekje van appels,
willen we donderdag namiddag graag iets maken met appels.
De mama van Anouk (Els) komt al helpen in de klas.
Kan/wil er misschien nog iemand komen helpen?
Dan kunnen we eventueel de klas in groepjes verdelen en verschillende dingen maken.
Is er misschien iemand die weet hoe je appelsap kan maken?

Laat zo snel mogelijk iets weten via mail als je komt helpen in onze klas.
Op die manier weten we wat we in de winkel moeten gaan halen.

Groetjes,
Evelien

luizen

Beste pitters,

Donderdag 7 oktober a.s. vindt een luizencontrole plaats.

Mogen wij u daarom vragen om:

- de haren van je kind te wassen
- de haren goed te doorkammen
- geen gel in de haren te doen
- de haren van de meisjes in 1 staart te doen

Mocht uw zoon en/of dochter last hebben van beestjes in de haren, krijgt hij/zij een brief mee naar huis.

Onderaan de brief vindt u een antwoordstrookje. Het is belangrijk dat u deze strook correct invult en terug meegeeft met uw kind, op de eerstvolgende dag dat hij/zij
aanwezig is op school.

Voor verdere vragen, informatie en/of advies kan u altijd terecht bij de leden van het kriebelteam.

Wil je het kriebelteam versterken, spreek dan zéker iemand van ons aan!

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Britt (mama Victor, Arthur, Kamiel)
Kriebelteam.

maandag 3 oktober 2011

maandag

Vanaf deze week starten we met brevetjes.
De kinderen kunnen tijdens de week voor een brevetje oefenen.
De kinderen van het tweede leerjaar oefenden vandaag voor het brevet 'optellen en aftrekken tot 20 zonder brug'.
En sommigen hebben dit brevet vandaag al behaald. Bravo!
Anderen krijgen deze week nog de kans om hiervoor te oefenen,
zodat ook zij hun eerste brevetje kunnen behalen.
Daarnaast zijn de kinderen van het tweede gestart met hun nieuwe woordpakket.
Het doosje met de woordjes gaat elke dag mee naar huis,
zodat er thuis ook geoefend kan worden voor ons dictee (op vrijdag).
Verder hebben we ook nog geoefend op aftrekken tot 20 met brug.

Ook de kinderen van het eerste leerjaar hebben niet stil gezeten.
Ze hebben de letter 'oo' van het woordje 'oor' leren schrijven.
Dit was toch niet zo gemakkelijk te zijn.
Ik heb ook het nieuw leesblaadje meegegeven in hun oranje mapje,
zodat dit thuis kan geoefend worden.
Daarna hebben we ook nog gerekend met de cijfers tot 5.
We gaan hier nog hard op oefenen deze week,
zodat ook zij vrijdag hun eerste brevetje van rekenen kunnen behalen.

Namiddag was het tijd voor hoekenwerk en onze onderzoekjes.


Tine, Nette en Silke deden verder met hun onderzoekje over paarden.
Tijdens hun voorstelling wisten ze een heleboel te vertellen over paarden.



Anouk, Emirhan en Nore deden een onderzoekje over soorten appels.
Samen onderzochten ze 3 verschillende appels.
Hoe zien ze eruit? Hoe voelen ze? Hoe proeven ze? ...
Tijdens de voorstelling stelden ze elk 1 appel voor.
Daarna mocht de klas de 3 soorten van dichtbij bekijken en uiteraard ook proeven.
Nadien moesten ze kunnen vertellen welke soort het was.



Linde en Jolien maakten tekeningen van spreekwoorden over appels.



Kunnen jullie de spreekwoorden ontdekken?

Enkele kinderen kozen om een mooie tekening te maken uit het boekje van Nette.


De resultaten waren prachtig!



Sam koos voor de computerhoek.



Ben en Quiten kropen samen in het leeshoekje.



Lukas beluisterde het verhaaltje 'De leeuwenkoning'.

Na de laatste speeltijd oefenden de kindjes van het tweede
samen met de kindjes van het eerste de lettertjes.



Daarna was het alweer bijna huistijd!

Groetjes,
Evelien